torsdag den 5. december 2013

Fars pragtfulde skærmliljer

Min far havde de mest fantastiske skærmliljer i sin have. Han havde mindst 6 store potter som pyntede ude i haven om sommeren. Om vinteren kom de til overvintring på min gamle værelse som han brugte som sit "nursery" for hans mange planter. Jeg har ikke selv haft planter, som krævede den slags opbevaring, da der er for varmt i mit hus. Men mine fars skærmliljer skulle overleve. Jeg tog 3 potter med hjem da jeg tømte barndomshjemmet sidste år. Fars skærmliljer var fyldt med blomster.Han sagde at, det var fordi han passede dem efter Søren Ryges opskrift.


Jeg har et ganske lille væghængt drivhus, der satte jeg potterne ind  i november og gav dem lidt vand i ny og næ. Jeg kontaktede Søren Ryge og bad om hans opskrift. Den fik jeg. Han skrev:
"Vinteren er afgørende. Så koldt som muligt, men ikke frost. Og lyst. I mørke går de ud. Om sommeren fuld sol og vand (selv om de sjældent råber efter vand). Desuden gødning i vandet fra august. Da danner de knopper til næste år. Hilsen Søren Ryge P"



Rådene blev fulgt og er hermed givet videre. Da foråret kom, købte jeg de fineste potter med blandt andet putier på auktion, som jeg satte op på vores første sals terrasse samt i haven. Jeg plantede fars skærmliljer heri,da risiko for nattefrost var væk. Stor var min glæde,da de første knopper viste sig. Vi havde glæde af dem det meste af sommeren. Nu er de tilbage i det lille drivhus. I potterne er der plantet tulipan løg. Men det er en helt anden historie.

2 kommentarer :

  1. Tak for rådet fra Søren Ryge, jeg har for første gang skærmliljer og nærmest ikke opbevaringsmuligheder. Jeg har fået dem foræret og foreløbig sat dem i pavillionen, så må vi se, hvordan det går, hvis det bliver frost må de i værkstedet. Jeg havde hørt det om at give dem gødning i efteråret.

    SvarSlet
  2. Velbekommen Lisbeth. Du kunne give skærmliljerne frakke på, ved hjælp af halm og eller bobleplast så de kan blive stående i din pavillon. De ynder at have det lyst om vinteren. Jeg håber de overlever, det er jo en skøn plante. Er det blå eller hvide du har fået ?

    SvarSlet