tirsdag den 28. januar 2014

A Paris.....

For første gang skal jeg på tur i skolens vinterferie. Så nu er nedtællingen begyndt. Jeg tager 4 dage afsted med min yngste datter til Paris. Det er og bliver min farvorit by, der er bare noget fortryllet over den. Sidst vi var der sammen var sommeren 2011.



Selv de parisiske træer har noget over sig , for ikke at tale om deres anlæg foran museer og offentlige steder. De er så fine  med deres blanding af klippet buksbom og sommerblomster. Versailles er rykket til Paris, det er der ingen tvivl om. Nedenstående er udsnit af parterre foran Invalidekirken, hvor blandt andet Napoleon d. 1 ligger begravet. Eiffeltårnet ses i baggrunden.


Åh skønne Versailles, det fantastiske havanlæg med de helt vidunderlige potter. Bygget af Louis den 14 
(Solkongen) Haven er anlagt med de mest fantastiske paterres og springvand. Vores egen Ole Rømer, astronom og ingeniør, var med til at udforme springvand. Det er vel lidt fantastisk, Danmark var ikke verdens navle , men der var nogen der kunne noget!


Det bliver fantastisk at se Paris igen....🇫🇷





13 kommentarer :

  1. Hej Tina.Heldige dig...............har været rigtig mange gange i Paris.Skøn by som jeg kom i to gange om året da jeg lavede tøj..........og var til de store messer.Men har da også kommet der jævnligt siden jeg skiftede brance.
    Var der sidst for 3 år siden.Hvor skal i bo?
    Glæder mig til at høre om turen.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Jeg er lidt nysgerrig, hvad slags tøj arbejdede du med? Det lyder spændende.

      Slet
  2. Kære Jette, ja jeg føler mig så heldig, for vi skal bo i Rue de Cambon, lige vedsiden af Chanel på hotel Castille

    SvarSlet
  3. Rigtig god tur - hvor lyder det dejligt for jer at skulle opleve Paris sammen. Det var spændende at læse, hvad du fortæller. Jeg har desværre aldrig været i Paris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Madame - vi glæder os rigtig meget. Du skulle prøve at tage dertil en dag. Det vil du ikke fortryde :-)

      Slet
  4. Ha' en god tur - det skal nok blive skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Frede det bliver det ingen tvivl om det! :-)

      Slet
  5. Det skal nok blive dejligt! Paris er en skøn by. Ingen tvivl om det. Vi skrives jo nok ved inden I skal afsted, så jeg venter med at ønske dig god tur :-)

    SvarSlet
  6. Tak Nana, ja der ryger nok en mail eller et par kommentarer afsted inden da :-)

    SvarSlet
  7. Dejligt at se frem til sådan en tur. Og mon ikke du deler lidt af oplevelsen med os andre, når du kommer hjem :-) Husk kameraet. Rigtig god tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt, du kan tro jeg tager billeder, håber jeg kan finde nogle fine ting at vise jer. Tak det skal nok blive en god tur.

      Slet
  8. Hej Tina....tusind tak for dine kommentarer hos mig - det er hyggeligt når du kigger ind :0)

    Uha - det kan jeg sørme godt forstå at du glæder dig til Tina...det bliver en skøn tur - der er så mange muligheder i lysets by :0)

    Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak Dorthe jeg vender frygtelig tilbage, der er jo god inspiration og instruktioner på din blog. Det bliver så dejligt med en pariser tur :-)

      Slet