tirsdag den 25. marts 2014

Slangehoved eller Vibeæg

Snake head Fritillary er det engelske navn på den vidunderlige Vibeæg. Grunden er de slange lignende tegninger på blomsten. Jeg synes mere det ligner et skak bræt. Men jeg kan nu nok bedt lide navnet vibeæg. Jeg kan aldrig få nok af at kigge på dem.
Derfor plantede jeg en del løg i det stykke plæne, som vi har ude foran vores hovedtrappe.


I år er de slet ikke kommet op, da vores nye skur har ligget på denne plæne indtil det i sidste uge blev sat op. Der kom efterfølgende en spire, men da jeg kom hjem fra arbejde var der lagt dele af stillads ovenpå. Jeg kan ikke få det hele både renovering og forårsblomster. Jeg må tage til takke med de kommer igen næste år. Billedet ovenover er fra sidste år.


Så jeg købte mig en potte. De fine hoveder blev så nydt indendørs.
 Så kan der komme en ekstra plante i plænen....



Tilsidst vil jeg vise min nye måtte, som ligger foran den nye terassedør. Jeg har købt den hos Drømmegaven. Jeg hentede den på domicilet ( da jeg alligevel skulle til Helsingør og hente (Provence vasen),  det var hyggeligt at hilse på indehaver Nana og hendes hunde.Jeg synes, at den er rigtig fin og jeg er ikke den eneste. Vores kat Fifi er blevet rigtig glad for måtten. 


God aften derude!

18 kommentarer :

  1. Hej Tina
    Ja det er da en fin måtte, vibeæg er skønne - ærgerligt at du må undvære dem i år, men så får du noget andet godt i stedet, regner vi med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth ja de er svære at undvære i haven, men jeg får noget godt istedet. Det er også tosset, at man reagerer sådan, men jeg holder bare meget af de smukke planter.

      Slet
  2. Hej Tina.Surt med dine vibeæg.............mine har heller ikke vist sig endnu,Så jeg må vist også ud og købe lidt ind,
    Skønt billede af din kat på den nye måtte.Og dejligt at du fik hilst på Nana.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette øv, er dine slet ikke kommet op? Bliver de mon også spist af evt mosegrise? Jeg har mistanke om jeg har en i det område hvor jeg har mine. Men hidtil er det tulipan løg der ikke er kommet igen. Ja, Fifi forstår at indrette sig. :-)

      Slet
  3. Vibeæg er så elegante :-) Godt du kunne købe dig til nogen, når dem i haven har lidt under renoveringen. Håber dine vibeæg får lov at se dagens lys igen til næste forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi ja gudskelov for at de er i handlen mange steder. Ja jeg krydser fingre for næste år!

      Slet
  4. Vibeæg er flotte, det er utroligt med de skakternede mønstre, sikken forunderlig natur vi har:) Sød kat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla ja jeg kan også bare blive ved med at forundres over dem! Tak ja Fifi er en vidunderlig kat, hun har det bedste sind jeg nogensinde har været ude for hos en kat. Hun er så sød ved alle i familien og hun kan mærke hvis nogen ikke har det godt. Er glad for, at vi arvede hende efter min far.

      Slet
  5. Vibeæg er en af vores dejligste blomster. Det var synd at du må undvære dem i år. Billedet af din kat er slet ikke til at stå for :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig Madame, og forhåbentlig kommer de igen næste år. Tak for ros af Fifi, ja hun er en super dejlig kat!

      Slet
  6. Kan nu også bedst lide navnet vibeæg - det passer godt til de elegante blomster og foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede det er lige hvad det gør! Kunne ikke være mere enig!

      Slet
  7. Vibeæggene er skønne... fine og elegante..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne, ja man kan bare ikke lade være med at beundre dem og kommentere på dem.

      Slet
  8. Jeg er også vild med vibeæg. Her hos mig selvsår de sig, så jeg har flere vibeægstæpper. Mon ikke dine bare kommer lidt forsinket i år, nu hvor byggematerialerne er ved at være væk.

    SvarSlet
  9. Tak Anette det ville da være fantastisk, hvis de kom bare lidt forsinket. Har dine været i haven da du kom eller har du plantet mange løg? Det må være et vidunderligt syn!

    SvarSlet
  10. Vibeæg er så elegante :-) Godt du kunne købe dig til nogen, når dem i haven har lidt under renoveringen. Håber dine vibeæg får lov at se dagens lys igen til næste forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentar, ja det dejligt, at de smukke planter findes handlen. Ja, bare jeg ser dem til næste forår går det nok :-)

      Slet