torsdag den 21. november 2013

Roser, Roser og atter Roser





Øverst i venstre hjørne er Rosa Alba Muscosa, ved siden af ses Louise Odier som er en Bourbon rose, nederste venstre hjørne Jacques Cartier som er en Portland rose og sidst men ikke mindst Claire Austin.

 Ind imellem jeg viser mine juleting frem, vil jeg fortælle om mine elskede roser. Jeg startede med tre roser for 13 år siden, da vi skulle en køn udsigt fra en nybygget terrase. Men der var alt for lidt sol, så det gik ikke så godt. De trivedes simpelthen ikke. Roserne blev reddet ved, at jeg flyttede dem om i baghaven til mere sol. De kvitterede med et væld af blomster allerede første sommer, men de var også blevet plantet rosenjord og gødet med hestepærer undervejs. (venligst doneret af min datters hest). Jeg har siden udviddet bedet år efter år. Min interesse ligger mest hos de historiske roser.En historisk rose er en rose som tilhører en rosengruppe som eksisterede før 1867. De blomster som hovedregel kun een gang, men hvilken pragt og duft når de så folder sig ud! Nogle få remonterer dvs blomstrer igen. Jeg er dog blevet forført til at indlemme yngre roser i mit bed. En af dem er David Austin rosen: Claire Austin.Den har den mest fantastiske form, næsten hel kuglerund og cremehvid. Austin roserne er engelske roser avlet af David Austin, hvor de gamle rosers egenskaber krydses med de nye sorter. Resultatet er skønne roser med gammeldags udseende, duft og de nye rosers evne til at remontere. Det er vigtigt , at man planter sunde og stærke roser. Jeg køber mange af mine roser på nettet hos Rosenposten.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar