lørdag den 2. april 2016

Forårs og have rengøring

Det gode vejr på det sidste er blevet brugt på at rengøre orangeriet. Alle ruder og gardiner er vasket og gulvet støvsuget og skrubbet. Så kan havesæsonen begynde.


Alle potter er pakket ud af halm og bobleplast. Her nedenunder er de tre store potter med agapanthus blå skærmlilje. 


Alle Dahlia er nu plantet . I år har jeg købet i lyserøde og lilla nuancer plus den vidunderlige cafe au lait samt sart gul canary fubuki.  De orange og bordeaux fra sidste år lod jeg blive i deres potter. Håber de vil spire. Forrest står min Engletrompet som har været i kælderen, men ny skal den bare have lys og varme. 

Udenfor orangeriet er tulipanerpå vej op alle steder. Her mit candyfloss bed. Der er lutter rosa blomster. Der står to roser, Comte de Chambord og Redoute. Der er sat lyserøde tulipaner, allium og hyacinter kun en enkel fritalaria persica, skille sig ud med sine mørkviolette blomster stand. 


Dammen er allerede begyndt at vise sin egenskab som spejlbassin. Bedet i baggrunden er mit Høneballebed. 


Her dammen og Høneballe bedet set far den anden side.

 
Idag fik jeg sat de sidste planter jeg foreløbig har til nordsiden af huset. Der er sat masser af vintergækker. Her i foråret og sommeren vil der kommer bronzeblad Chocolate wings og hosta Royal standard i bedet op ad husmuren. På den anden side er  3 runde Berberis i bordeaux plantet ( variant Nana) Tænker der skal nogle gullige hosta til at omkranse dem. Så Vivi hvis du kigger med så kom der Berberis men ikke som hæk. Der satte jeg istedet mine to cypresser som har stået i potter på terrassen. Men de var blevet noget tynde som i kan se her i forgrunden.  Forenden står en søjle som point de vue. Lige foran søjle er mit lille gods bed med de hvide og sart gule farver. 


Nu er jeg snart ved at være helt klar til det store udspring af løg og planter. Håber I også har nydt de dejlige dage i haven . 
Ønsker jer en dejlig have søndag imorgen 

21 kommentarer :

  1. Hej Tina
    Det ser fint ud, godt du er færdig med at klargøre orangeriet, det er et stort arbejde.
    Bassinet ser rigtig fint ud, det fungerer fint som spejlbassin, kan jeg godt se. Høneballebed og Mit lille gods bed, jo jo det ser fint ud :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Tak for kommentar. Ja det var dæleme dejligt at blive færdigt med det med det vaskeri og rengøring. Det var nemlig lidt af et arbejde som du skriver. Bedene skal nok blive gode når de vokser til. Knus Tina

      Slet
  2. Godmorgen Tina.Du har da godt nok haft travlt.Og der ser fint ud alle vegne.Her har jeg også pottet alle mine dahlia.Lyder godt med de planter du har sat.
    Bassinet er bare så flot.......og når der kommer lidt planter rundt om bliver det bare et fantastisk syn.
    Det er bare en skøn tid vi har foran os.Jeg er også ved at lave et nyt bed i græsset,og det er formet som en dråbe..........viser det i eftermiddag.
    Der skal roser og mit nordens oliven,og en del stauder i.
    Vil lige sige at Bilka har fået en ny forsyning af Odyssey rosen.
    Og vil da også lige sige, at du lige kan nå at være med i min giveaway........trækker den først kl 12.
    Også en rigtig dejlig søndag til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette Tak for kommentar, jeg nåede desværre ikke din giveaway. Der har ikke været så meget tid til bloggeriet og jeg har haft problemer med links til blogge. Men heldigvis kom der en opdatering her i weekenden til IPad der løste det.
      Jeg har jo været inde og snuse lidt til dit nye bed. Det skal nok blive super fantastisk med farverne og de skønne roser.
      Jeg når nok ikke omkring Bilka igen, ville sådan ønske de i Fields lavede en have afdeling. Ja nu venter vi på alt bare spirer der er allerede godt gang i det hele. Knus Tina

      Slet
  3. Hej Tina.
    Hvor er det altså blevet godt med den smalle passage og dit "point of vue"
    Den lille havedam er bare så smuk og fantastisk som spejbassin.
    Du kan godt glæde dig til Cafe au lait, den er så smuk så man bare slet ikke kan se sig mæt på den.
    Der er godt nok fint i dit orangeri, åh hvor jeg glæder mig til de åbner for vandet i kolonihaven, så jeg også kan få ordnet mit.
    Tina, jeg har mistet dit tlf nr og mail, kan du ikke være sød at skrive til mig så jeg ved om jeg skal finde en Odysse til dig :o)
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda Tak for kommentar og ros. Ja jeg synes, at det hele er ved at samle sig i haven. Nu skal det bare have lov til at gro og gro. Jeg glæder mig også stort til at se Cafe au Lait og de andre jeg har købt.
      Jeg kan godt forstå at du glæder dig til at få ordnet orangeriet. Hvornår åbner de vandet? Som du ved har jeg sendt dig en mail nu ;-) Tak for hjælp knus Tina

      Slet
  4. Det er altid noget af et job at få klargjort orangeri/drivhus/udestue og så helt og aldeles skønt, når det er overstået :)
    Jeg overvejer også at få lagt mine sidste dahliaer i potter (der er nok omkring 25-30 styk)og sætte dem i udestuen.
    Kan du have en dejlig søndag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Esther Tak for kommentar. Du har så ret det er skønt når det er overstået ;-) Ja du må have gang i dine Dahlia, dem kan vi ikke undvære. Ønsker dig en vidunderlig uge. Knus Tina

      Slet
  5. Din have ser så forårsklar ud nu, hvor det hele er pakket ud, orangeriet rengjort, og stien er færdig. Nu skal der bare mere gang i græsplænen. Vores er blevet lidt tyndhåret, der hvor vi har færdedes mest.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marie Tak for kommentar ja der er forårsklart nu ;-) lidt krudt i græsplænen vil være godt. Jeg skal også have sået nyt græs da vi havde maskiner kørende frem og tilbage da vi gravede søen. Knus Tina

      Slet
  6. Heroppe er det hundekoldt....så havevejr eller ej...jeg foretrækker kaffen hjemme Idag . Tina du da så klar til når varmen og solen kommer nu...din havegang er skøn....
    God søndag..

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Grethe Tak for kommentar, helt varmt er det heller ikke her, men når solen står på er der dejligt lunt i orangeriet. Havegangen skal nok blive fin når det gror lidt til. Knus Tina

      Slet
  7. Hej Tina,
    Hvor er der flot alle steder og klargjort til en ny sæson. Skønne løgvækster venter os og jeg går rundt derude og glædes. Høneballebedet har en klar skøn fremtid. Glæder mig til at se det i fuldt flor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anne Velkommen til og tak for kommentar og ros. Det er en vidunderlig tid, tulipanerne pibler op alle vegne. Det bliver spændende at se hvor tæt pakket Høneballebedet bliver til sommer :-) knus Tina

      Slet
  8. Det ser bare godt ud med rengjort og forårsklart orangeri, så kan du sætte "tjek" ved den opgave. Vi har også sat vores Dahlia til forspiring, men blot i en stor flamingokasse i drivhuset. Så kommer de i potter når de kommer med friske skud. Jeg er imponeret over jeres store dam - det bliver noget af et syn når der kommer lidt beplantning omkring. ... så du har også et Høneballebed - det er vist ved at blive en trend - og det forstår man jo godt.
    God ny uge til dig. Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ulla Tak for kommentar, ja det er så skønt at få gjort rent. Kunne se at I også har været igang, det set bare skønt og hyggeligt ud hos jer. Jeg skal til at have fundet noget mere at plante ved søen. Der mangler stadig noget. Ja jeg er vist ikke den førsteled Høneballebed, lige nu arbejder jeg på mit lille gods bed i måneskinsgule, lime og hvide farver. Knus Tina

      Slet
  9. Hej Tina!
    Tænker om og om igen sommer residens når jeg ser orangeriet, jeg er som sagt tidligere vild med det kig!
    Og hvor er jeres passage blevet god, og et spændende sted at gå igennem:-)
    Da jeg skulle til at plante de overvintrede dahliaer her i weekenden, var stort set alle rådne, jeg ærgre mig da det var en gammel og arvet sort. Knoldene var fine til for 14 dage siden. Så i dag må jeg ud og købe en rimelig portion nye.
    Her er høneballe= med rhodo:-)))
    Lækker sø!
    Kram og god dag fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette Tak for kommentar og ros, det er også en slags sommer residens. Det er der vi lever livet i sommerhalvåret. Stien skal nok blive fin nørdet gror lidt til. Æv, hvor ærgeligt med dine Dahlia, jeg ved ikke om Blomsterverdenen stadig sælger. Men det er store knolde til rimelige penge de havde da sæsonen startede. Det giver mening med Rhodos i Høneballebedet ;-) knus og dejlig uge til dig Tina

      Slet
  10. Hej Tina. Hvor har du været flittig. Det er dejligt at tage hul på en ny orangeri-sæson. Det ser godt ud hos dig. Dit nordbed tror jeg er rigtig vellykket. Det bliver spændende, når planterne falder til i bedet. Jeg kunne rigtig godt lide de to billeder med dammen. Jeg synes, den får haven til at se stor og frodig ud. Det er imponerende:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Birgitte Tak for kommentar, ja det er bare det bedste med en ny sæson i Orangeriet. Jeg skal lige love fo, at der også er gang i det hos dig. Det bliver godt når alt det nye gror til, det glæder jeg mig så meget til. Tak jeg er glad for at du synes om dammen. Den har været ønsket længe. Knus Tina

      Slet
  11. Hej Tina. Sikke travlt du har haft. Skønt med orangeriet . Håber Thomas får lavet vores havehus til sommer, så aftenerne også kan nydes udendørs med loft på .
    Mine nye dahlia er også sat , bla Cafe au Lait er flyttet ind. Alle de andre dahlia ligger stadig i kælderen. De skal sættes direkte i jorden i år .
    Glæder mig til at se billeder af dine havebede, især dit nordbed, lyder spændende.
    Kh Marianne

    SvarSlet