søndag den 24. april 2016

En dejlig Store Bededagsferie

Det har været en vidunderlig Store Bededagsferie, 3 hele dage uden arbejde, andet end det i hjemmet og haven.
 

Vejret har været ganske fint, vi frygtede det værste, sne og hagl, men fik sol, men dog til tider koldt. Men så kunne vi trække lidt ind i orangeriet. Mit historiske rosenbed har sin forårsdragt på nu. 


De gule og hvide farver er dominerende. Det jeg har sat og fortsat fylder op med er forskellige narcisser og påskeliljer, blandt andet varianterne: Icefollies, Iceking, Cassata, Avalon, Mozart, Cheerfullness, tete a tete, Poeticus, gule kejserliljer, gule hyacinter: Yellowstone og City of Harleem samt tulipaner.


Her er det Hr Mozart, som nærmest ligner et lækkert nyslået æg. Jeg har i disse dage gået og luget i bedet og nydt den vidunderlige duft disse vidunderlige blomster udsender. 


Yellowstone har en vidunderlig sart gul farve, som står skønt i den vårgrønne baggrund.


Iceking i nærbillede, den prøver næsten at overgå sig selv i flæser. Men jeg bruger også billederne til noget andet end indlægget her. Oversigtsbillederne gemmer jeg og tager frem i efteråret, så jeg kan se hvor det er, at der mangler forårsløg. De bare steder bliver så tilplantet med nye skønne løg. 

 
I Mit Tante Grøn bed blomstrer denne smukke sag Euphorbia Amy Purpurea eller vortemælk 


Jeg er blevet lidt vild med disse skønne planter, er det ikke bare en skøn farvekombination? 


Magnolia Stellata, Stjerne magnolien er nu sprunget fuldt ud. Blomsterne holder ikke så længe så det er om at nyde den. Det har vi i hvert fald gjort her i weekenden. 


I mit lille gods bed, er der kommet en skøn gyldenlak i sart gul farve. Den lyser op mens bedet venter på alle de frøplanter, der står i orangeriet indtil der er skruet lidt mere op for varmen udenfor. 


Et langt kig fra baghaven ned mod forhaven via nordsiden af huset. Der skal nok sættes en væg af noget grønt derhvor fliserne starter, så der lukkes lidt af. Måske noget taks. 

Ønsker jer alle en vidunderlig ny uge. 

17 kommentarer :

  1. Tina hvor ser der rart ud og smukke billeder. Dit magnolietræ hvor ser det yndigt ud...håber på sol i denne nye uge så dit træ vil stå længere, Heroppe er mit Magnolietræ kun lige på spring.Heroppe har det sne og hagl Idag og hundekoldt....
    God ny uge til dig....

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Grethe Tusinde tak, Ja magnolien lyser godt op med det hvide flor. Men den er begyndt at blive brun i kanterne. Det går så stærkt og selvom det er så koldt her. Men det er er ved at springe ud alligevel, kulde eller ej. Men der er en som gerne må skrue lidt op for varmen ;-) Fortsat god uge knus Tina

      Slet
  2. Hej Tina
    Dejligt med tre gode fridage i rap, godt I ikke fik sne. Det ser flot ud i din have, smuk magnolia og alle dine fine påskeliljer.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Ja, det gjorde ikke mig noget om hver weekend var så lang :-). Ja heldigvis ingen sne og hagl, men blæst og kulde. I dag er der kommet regn, men haven trængte også, så det var egentlig fint. Tak for ros til haven. Knus Tina

      Slet
  3. Hej Tina, åh hvor har du mange smukke forårsblomster. Lugning ? for filan det skal jeg også have. Vi har fået en del vand, sne og hagl idag. Så nu er jorden nok lidt nemmere at komme i.
    Din magnolie ser så super flot ud.
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda Tusinde tak, og du kan tro der kommer flere ;-)Ja jeg har luget på livet løs, der har sågar været skvalderkålsjagt. Her er der også kommet godt med vand i dag, hvilket haven trængte til. Ja de magnolier er fantastiske. Der er dog ikke så mange blomster i min Soulangiana, og Sieboldi er blot baby endnu. Ses på søndag. Knus Tina

      Slet
  4. Top lækkert, Tina - men hvor er I bare langt foran os, vores stjernemagnolie står kun i knop, den brister snart men er langt fra udsprunget som dit smukke træ/busk. Dejligt med tre fridage, det har vi også nydt her. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Kære Ulla, vi plejer ellers at være bagud her på det flade Amager. Men så kan det være, at jeg kan forlænge magnolie sæsonen ved at nye jeres træ såfremt du viser billeder. Kan tænke mig, at I har været i haven i weekenden ;-) Knus Tina

      Slet
  5. Kære Tina.
    Ja det er dejligt med fridage og flere end normalt.
    Så mange flotte narcisser du har, elsker dem når de her i foråret fylder næsen med en herlig duft og deres farver lyser op i blandt de spæde grønne som er omkring dem. Jeg satte selv en del sidste år, men jeg kan se at jeg sagtens kan sætte flere til efteråret.
    God ide med billederne som et opslag til hvad man har, hvad der trives i haven og hvad man måske har nok af.
    Stjerne Magnolianen er bare flot.
    God ny uge
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten Tusinde tak, det har været så skønt! Jeg er så enig, de narcisser er fantastiske i farve, form og duft. Har allerede planlagt nogle af dem jeg skal have plantet i efteråret :-).Man kan blive ved med at sætte, man kan næsten ikke stoppe. Stjerne magnolien er bare en dronning. God uge til dig og Jack. Knus Tina

      Slet
  6. Det er så skønne og milde billeder Tina, og af ene lækkerier! Jeg opdagede lige min mørke vortemælk i dag, den skal flyttes, har nok fået den mest sandede plads på grunden, duer ikke...
    Super ide at have billederne som opslagsværk, for i guder man kan altså slet ikke huske det om et halvt år.
    Lækker stjerne magnolia:-)))
    Dejlig ny uge til dig.
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette Tusinde tak, det er også virkelig taknemmeligt at tage billeder på denne årstid;-) Det er skønt. Godt du opdagede din vortemælk i tide, de er ikke til at undvære i foråret. Nej, præcis, med løgene, jeg fiser altid rundt og får gravet de steder der er løg i forvejen. Men i år har jeg besluttet, at det skal være løgn. ;-)Tak for rosen til magnolien, glæder mig så meget til at se når der kommer blomst i din Genie. Fortsat fantastisk uge. Knus Tina

      Slet
  7. Kære Tina.Hvor er det nogle dejlige billeder du viser fra din have.Din stjernemagnolie er bare SÅ smuk.Min er godt på vej.
    Og alle de smukke lysegule forårsblomster er jeg da helt vild med.
    Den gyldenlak må jeg kikke efter.
    Viste ikke at du også havde et Tante Grøn bed.Hvad mon bliver det næste.
    Men hyggeligt at give sine bede navne.
    Godt at du har nydt dine tre fridage.
    Jeg bruger også mit billedearkiv meget.Man kan altid gå ind og finde sine planter og bede.Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette Tusinde tak, ja nu begynder det jo at ligne noget :-) med farver og former. Jeg glæder mig til at se din Stjernemagnolie, hvis den kommer i kameraets søgelys. De lysegule er så fine, derfor glæder jeg mig vildt meget til første fulde sæson med Mit lille Gods bed. Tante Grøn bedet har jeg haft noget tid. Den søde Jyt, hjalp mig med ideer til planter. Ja jeg elsker at give dem navne. Nu er det bare dig jeg mangler at møde IRL :-)Du kan tro jeg har nydt det kan slet ikke få nok, af at holde fri og være i haven i øjeblikket. Fortsat god uge. Knus Tina

      Slet
  8. Kære Tina, sikke mange skønne narcisser du har, de kommer til at stå højt på min ønskeliste til efteråret, mange, rigtig mange og knap så mange tulipaner og det bliver de mere standhaftige tulipaner. Jeg er træt af at de "gamle" tulipaner ikke holder ret længe eller at musene æder dem, så jeg kigger intens på dine skønheder af narcisser og lægger skønne planer :-), kh Margit

    SvarSlet
  9. Kære Tina, sikke mange skønne narcisser du har, de kommer til at stå højt på min ønskeliste til efteråret, mange, rigtig mange og knap så mange tulipaner og det bliver de mere standhaftige tulipaner. Jeg er træt af at de "gamle" tulipaner ikke holder ret længe eller at musene æder dem, så jeg kigger intens på dine skønheder af narcisser og lægger skønne planer :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit Ja de narcisser er så skønne og der findes jo et mylder af varianter, man kan købe sig fattig. Men mange formerer sig ganske flot, hvilket er superskønt! Jeg skal dele her i efteråret. Det er en god investering, så bare læg vilde planer. God fornøjelse med det. Forsat god uge. Knus Tina

      Slet