torsdag den 14. januar 2016

Winter wonderland

Der er ikke meget at vise i disse dage synes man. Men idag ændrede det sig. Det fineste hvide drys kom ned fra himlen. Jeg skovler gerne alt fortovet rundt om hjørnegrunden vi bor på, blot for at nyde det fine hvide slør der har lagt sig overalt i haven. 


Her er det forrest magnolietræet , orangeriet og bagerst huset. Sneen gør nu noget enventyrligt ved haven. Jeg er så heldig at jeg kan arbejde hjemme og så blev frokost pausen brugt til at forevige sneen. 


Sneen havde lagt sig så fint på alle grene. Her er det kirsebærkornellen, der har fået snestøv på alle grene. 



Kejserbusken foran terassen er også pyntet, men jeg har ikke stoppet nedtællingen til foråret. 


Jeg har nemlig bestilt frø og de første dahlia. Frøene er lige ankommet men dahlia kommer først i februar. 



Jeg har købt en del sart gule blomster sommer blomster, blandt andet den første gule Cosmos ( stolt kavaler) 

Og sart gule solsikker 


Jeg har nemlig planlagt at udvide mit lysegule, hvide og lime bed. Det startede mest fordi jeg vandt lupin frø i lys gul variant af Jette med bloggen Mit lille gods. Da frøene blev en succes ved at blive til planter, gik der sport i af finde flere. Og det blev der, fundet flere: hosta, daglilje, løvehale, vortemælk, snebolle busk, skabiose, roser: Kronprinsesse Mary og Claus Dalby. 


Ja, det er et fint selskab. Nu da standen af planter er vokset, har jeg besluttet at udvidde bedet. Ovenover på billedet er det lysegule bed ved det hvide havebord. Billedet viser nordsiden af huset hvor vi lige har fået lavet nyt dræn og faskiner. Der skal indrettes her i foråret med hosta, alunrod og bronzeblad. 


Men det bedste af det hele er , at nede i det lysegule gods bed, skal der stå en søjle som point de vue. 
Jeg har købt de her to søjler som passer i materiale til urnerne ved orangeriet. Jeg skal  blot finde noget fint at sætte ovenpå. Men det er kke et stort problem ;-) Jeg glæder mig rigtig meget til at se mit lille gods bed i foråret og sommeren. Da skulle stauderne gerne blomstre. 


Håber at I alle derude, kører forsigtigt så I når godt frem så i kan komme hjem og planlægge den nye have sæson. 

25 kommentarer :

  1. Hej Tina. Hvor er det nogle flotte billeder, du har taget. I har også fået meget sne. Det ser rigtig hyggeligt ud. De ser meget spændende ud de gule cosmos, jeg så dem i et frøkatalog den anden dag og tænkte, at måske jeg skulle bestille dem, men jeg gik fra det igen, da jeg tror, jeg har rigeligt frø-sortiment, så jeg kan nok ikke rigtig overskue flere frø:) Men måske til næste år. Jeg tror,dit bed bliver rigtig flot, når det blomstrer. Det lyder det til. Du er heldig, du kunne arbejde hjemmefra i dag, jeg måtte afsted på cyklen og det var frygteligt besværligt. Jeg skulle have taget bussen i stedet for, og nu er jeg da også blevet klogere, for det var nærmest ufremkommeligt, da de ikke rydder cykelstierne her - hvorfor ved jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Birgitte Tusinde tak ja det pynter gevaldigt med det hvide drys. Ret spændt på den gule Cosmos, kan godt forstå, at du må begrænse dig. Ja det er i høj grad en stor fordel, at man kan arbejde hjemme, især når vejret står på snestorm. Jeg har rimelig langt til job så det ville tage en evighed at nå frem. Her gik der også lang tid inden de ryddede cykelstierne. Håber du kom sikkert frem. Rigtig god weekend. Knus Tina

      Slet
  2. Hej Tina
    Ja I har fået en klædelig mængde sne, hvor ser det godt ud. Det lyder også godt med dit lille gods bed i sartgule farver, det skal nok blive flot. Glæder mig til at se det til sommer. Den gule cosmos er rigtig fin.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Tusinde tak. Ja nu er det vinter på det flade Amagerland, sneen pynter stadig og idag har der været lidt sol. Jeg glæder mig også rigtig meget til mit lille gods bed blomstrer. Der skal nok komme billeder
      ;-) Rigtig god weekend. Knus Tina

      Slet
  3. Du har da i grunden fået både i pose og sæk. Jeg tænker på den dejlige sne i nuet og samtidig skønne frø med drømme om fremtiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marie Tusinde tak det har jeg vist ;-). Det er ihvertfald skønne drømme der drømmes pt. Sol, varme , blomster dufte og farver. Rigtig god weekend. Knus Tina

      Slet
  4. Jeg synes haven bliver så smuk og magisk med sådan et drys sne.
    Spændende med det sart gule bed. Søjlerne er superflotte. Jeg har også et par søjler, som regel er der ikke noget ovenpå dem, men når jeg har lysaftner sætter jeg nogle store olielamper ovenpå, det er flot med de kraftige lys i skumringen.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette Tusinde tak ja du har så ret, det bliver helt eventyrligt i haven med sneen. God ide med lamperne det vil jeg overveje. Rigtig god weekend. Knus Tina

      Slet
  5. ja det ligner et evneturlig have når sneen ligger nærmest svævende på den måde. det er så flot at se og det dejlige er at den ikke gør skade, men beskytter.
    Vi har ingen sne hernede. i hvert fald ikke lige nu. Der er kommet noget slud, men det ligger jo sig ikke som sne men som vand.
    det lyder rigtig spændende med de frø, blomster du nævner.
    jeg kan specielt god lide de to flotte søjler du har købt. Dem kunne jeg også let falde for
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten Tusinde tak . Ja det er et rigtig vinterlandskab vi har fået, selvom , at jeg bedst kan lide sommeren kan jeg ikke lade være med at være glad. Der er bare så kønt i haven. Jeg glæder mig meget til at få søjlerne hjem . Rigtig god weekend. Knus Tina

      Slet
  6. Så fint det er med alt den sne. Det ser ud som om i har fået noget mere end vi har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rita Ja det pynter gevaldigt og det bedste er, at det ligger der endnu.. Rigtig god weekend. Knus Tina

      Slet
  7. Hvor er det smukt hos dig med det fine snedrys, det pynter nemlig umanerlig meget. Dejligt at læse om dine frøkøb og planlægning af lysegult bed, det bliver smukt med de planter du har planlagt.
    Jeg har bestemt at jeg ikke må købe så mange frø i år, for vi havde alt for meget sidste år... Men fristet bliver man jo.
    God weekend til dig :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ulla Tusinde tak. Ja sneen pynter når det ellers er gråt og trist. Jeg har besluttet at jeg bare skal svælge endnu i blomster i år i forhold til sidste år. Og man bliver så fristet her om vinteren, det er ligesom at købe ind på tom mave. :-). Rigtig god weekend. Knus Tina

      Slet
  8. Hej Tina.Ja !!! det er da et wonderland............smukt ser der ud hos dig.
    Og hvor er jeg glad for at mine frø blev til planter hos dig.Altid hyggeligt med planter fra andre bloggere.Og det er da nogle vildt flotte søjler du har købt.De passer lige ind i din have.
    De gule cosmos........hvor har du købt dem?
    Har lige læst om den i det nye haveblad.
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette Tusinde tak. Er der sne hos dig? Ja det var godt lupinerne blev til noget, håber de blomstrer til sommer. Tak jeg er også spændt på søjlerne. De gule Cosmos er fra Blomsterverden. dk. De havde også de mest vidunderlige Dahlia. God weekend . Kh Tina

      Slet
  9. Hej Tina..jeg er totalt vild med dine søjler :o) hvor er de altså flotte. Jeg glæder mig til at se dit lysegule bed, det bliver helt sikkert flot.
    Er du gået væk fra i ideen med de ser stikkende tingester (jeg kan ikke huske hvad de hedder) på det stykke bag huset ?
    Det lyder flot med Alundrod, Hosta og Brozeblad.
    Her har vi også fået en del sne :o) det er så smukt.
    Kh Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda Tusinde tak. Ja det skal nok blive godt det lysegule bed. Der skal nok bare rykkes lidt rundt, men man er jo ikke ked af lige plante flytteri, vel? ;-) Åh, tænker du på den mørke Berberis? Nej den har jeg ikke helt opgivet endnu. Jeg er ikke helt færdig med at designe bedene. Åh, jeg kan forestille mig at er der smukt i kolonihaven med sneen drysset ud over. God weekend Knus Tina

      Slet
  10. Der er godt nok stor forskel på vejret rundt omkring i landet. Her ovre hos os, er der næsten ikke noget sne.
    Det er nogle lækre søjler du har fået fat i.
    Det bliver spændende at følge din have i den kommende sæson, for der er da virkelig sket meget :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Vivi Tusinde tak. Ja det sidste stykke tid har der været stor forskel på nedbør. Ja søjlerne skal nok pynte i haven. Ja der er planlagt et par projekter, men i forhold til din have er det vist hvad man kan kalde småtings afdelingen. God weekend Knus Tina

      Slet
  11. Søde Tina.

    Allerførst sender jeg tusind luftkys og tak over alle broerne til Amager. Du ved godt selv, hvorfor du skal have så mange våde kindsmaskere og tak:o) Du er nemlig noget af det mest kærlige og betænksomme på to ben, og endnu engang har du varmet mit hjerte med den dejligste gestus.

    Tina Tina Tina.....Pavillon Danmark har en fotokonkurrence, der slutter idag. De efterlyser vinter/julestemninger i og omkring deres glashuse. Det er så skønne billeder, du har taget. Måske kan du være heldig, at vinde en lækker gasvarmer?????

    Hvor ser din amagerkanske plet på jord dog bare eventyrlig og smuk ud med snekåbe på.

    Søjlerne/piedestalerne er perfekte til din klassiske havestil. Sikke et scoop.

    Tusind tak for det smukke hvide syn.
    Jeg elsker sne. Den ikke alene forskønner, men den giver så meget lys fra sig, at det gør godt langt ind i sjælen.

    Kys og kram fra Yetien i bakkerne

    SvarSlet
  12. Kæreste søde Jytte

    Velbekomme, det manglede bare.

    Det er pudsigt, at du nævner det med julekonkurrencen. Pavillon Danmark havde selv på Instagram spurgt om de måtte bruge nogle af mine billeder på deres hjemmeside. Jeg var ved at sende billeder til dem da din kommentar kom på.

    Ja den sne kan noget, man er helt i godt humør, så smukt er det. Jeg måtte ud og tage flere billeder i dag.

    Det bliver spændende at placere søjlerne og se om det bliver som jeg har forestillet mig. :-)

    Jeg glædede mig også meget over det smukke lysbord du havde tændt i dit orangeri. Så smukt!

    Hils John og Emma mange gange.

    Knus fra det flade Amagerland

    SvarSlet
  13. Håber Tina det bliver dig der får den gasvarmer for dine billeder set henrivende ud.som Tante Grøn siger dit hjerte er varmt så ville bare slutte mig til du har altid en rigtig sød kommentar. Kram grethe 😘

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Grethe Tusinde tak! Ja et sådan Orangeri er usædvanligt fotogent ;-). Jeg synes, at når folk gør sig den ulejlighed at skrive, bør der gives en tak / svar tilbage. Men rigtig glad for din tilbagemelding. Rigtig god weekend. Kh Tina

      Slet
  14. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet