søndag den 7. juni 2015

Lidt blandede havebolsjer

Vejret har vist sig fra fineste side de sidste par dage. Det har godt nok blæst noget her på Amager men pyt for solen har været der. Den skinnede så smukt igennem min hvide blåregn eller hedder den mon hvidregn? Jeg har købt den under navnet Wisteria sinensis Alba, så det hedder den helt sikkert.


Se blot hvor skønt løvet ser ud! Jeg købte den sidste sommer, der stod den i Orangeriet. I efteråret blev den sat på sin blivende plads op ad en stolpe ved vores nye østvendte terrasse. 


Den skal gro op her og hen ad den hvide tværliggende bjælke. Jeg glæder mig så meget til at få den som udendørsgardin. Der har ikke været blomst i den endnu, men det gør ikke noget, for blot at se på løvet er glæde i sig selv.
 

Ved samme terasse er også dette nye fantastiske stativ i jern. Det er importeret fra Flade, købte det nemlig under besøg i Tante Grøns have under åben havearrangement. Indslaget fra Tante Grøn kan ses her. Op ad stativet er plantet Lathyrus: Prince of Orange samt matchende Dahlia.
 
Det andet billede viser en af mine mange ynglinge; Sporebaldrian Alba. Den har jeg sået fra frø. Prøv at se hvor stor og kraftig den bliver. Den får de fineste hvide blomster, som holdet det meste af sommeren. Op ad væggen er det clematis Ville de Lyon.


En anden drøm gik i opfyldelse efter besøget i Tante Grøns have. Jeg fik endelig en hvid syren. Denne hedder Pixie. Den er så skøn, har blomstret alt hvad den kan og sendt skøn duft afsted samtidigt. Den har fået plads i et af indhakkene ved Orangeriet. 


Klokkebusken, Weigela fortjener også at blive vist frem. Den er omkring 2,40 m høj og er aldeles vidunderlig med dens lange grene fyldt med røde klokker. Det er en af havens oprindelige buske og den var ligeså stor som nu da vi kom til parcellen for 20 år siden. 


Jeg slutter af den billede af indgangspartiet. Nu har stedmoderne foldet sig rigtigt ud. De har fået selskab af de helt sorte petunia, som jeg er ret vild med. 

Rigtig dejlig uge til alle jer derude i blogland.


13 kommentarer :

  1. Hej Tina.Dejlige blandede bolsjer fra dig i dag.
    Smukt som solen skinner igennem din alba.
    Jeg købte også nogle staudestøtter da vi besøgte Tante Grøns dejlige have sidste år.
    Jeg synes mine Lathyrus er længe om at vokse i år.
    En fin lille syren skal man da have med hjem fra Syrenprinsen
    Og hvor ser der fint ud på trappen....................den er da ideelt til at pynte med krukker.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak kære Jette. Det er godt med lidt støtter i haven ;-) . Jeg synes også det går lidt langsomt med Lathyrus, det er nok den kølige forsommer, men mon ikke denne uge kan få sat lidt skub i kravleriet op af stativerne?
      Jeg var heldig fik hele 2 syrener med hjem, det blev også til en sart gul som jeg har sat i bedet med dine gule lupiner ;-).
      Tak ja trappen er rigtig god at fylde op med krukker. Ønsker dig fortsat en fantastisk uge. Kh Tina

      Slet
  2. Hej Tina!
    Og det var et dejligt indlæg, har også undret mig når man siger jeg har fået en blåregn i hvid, men det siges bare sådan med et undrende glimt i øjet:-) mine er nu godt nok blå, glæder mig til der kommer mere gang i den, for sikke syn der er for det indre øje. Det er lækkert og indbydende ved jeres indgang, og farverne er jeg jo vild med, jeg har aldrig prøvet at have petunia, de bliver mere og mere tiltalende, snart uimodståelige;-)
    1000 tak også en rigtig dejlig uge til dig.
    Kærlige hilsner fra Anette

    PS siger som Jette mine lathyrus er også lidt små endnu.

    SvarSlet
  3. Kære Anette Tusinde tak, er din blåregn også ny? Ja jeg er også blevet rigtig tilfreds med farverne ved indgangspartiet ;-) . Du skulle unde dig et par petunia, der findes nu nogle meget fine farver og de varer simpelthen ved næsten hele sommeren. Hvis varmen ikke fortsætter må vi ud med en varmelampe for at sætte skub i vokseriet. ;-). Hav en fantastisk uge. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har to nye blåregn fra april, de er ikke så langt fremme endnu, og en fra sidste år, købt meget billig og den så ud derefter, den fik sig en plads i en skammekrog der bliver pæn engang, for den vokser godt og elsker åbenbart den tørke den har været udsat for. Jeg må prøve petunia, stod i rema i dag, og det var så tæt på der kom en med hjem, tror ikke jeg modstår næste gang, for sikke farver;-) 1000 tak Tina, også en fantastisk uge til dig!

      Slet
    2. Det bliver spændende at se hvornår vi får blomst i. Kan næsten ikke vente. Er spændt på at se dine. De kommer måske med i et indlæg på et tidspunkt? Kh Tina

      Slet
    3. Ja det gør de da;-) er også rigtig spændt.

      Slet
  4. Jeg elsker blåregn eller "hvidregn", som du skriver har de et skønt løv og nu hvor vi lige har været på tur på Samsø, så jeg rigtig mange blåregn i folks haver, tror ikke jeg har set så mange andre steder i landet, det var virkeligt romantisk og smukt. Så du kan godt glæde dig :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit Det var dog skægt, at de har så mange Blåregn på Samsø. Her på Amager kan min datter og jeg godt finde på at køre rundt og spotte blå og hvidregn. Vi er blevet lidt bidt af dem . Kh Tina

      Slet
  5. Kære Tina.
    Jeg så din søde kommentar forleden dag, om at du af bare begejstring, havde glemt at skrive din mail-adresse på Claus Dalbys blog. Jeg håber han forbarmede sig over dig og at du skal op og se hans have, for du fortjener det virkelig, så sød og positiv du altid er.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane Tusinde tak for din søde besked. Ja, jeg havde ikke regnet med at komme i betragtning til lodtrækningen om besøg i CDs have. Så stor var min overraskelse lørdag morgen da der lå besked fra Claus om, at jeg havde vundet et besøg.🙀 Jeg skal dertil på søndag, så bliver der fyldt op på lykkekontoen. Håber også jeg kan møde dig en dag IRL det ville være så hyggeligt. God weekend. Kærlig hilsen Tina

      Slet
  6. Dejlige billeder, Tina, og hvor har du mange skønne planter! Jeg elsker blåregn ( eller 'hvidregn'), og sådan en må jeg ha'. Her hos mig står klokkebusken også så fint lige nu med røde blomster. Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Gitte jeg glæder mig så meget til hvidregnen får blomster og bliver større. Sådan en skøn klatreplante er næsten et must. Dejligt at høre du også har en klokkebusk, synes ikke man ser dem så meget i nye haver. God weekend kh Tina

      Slet