lørdag den 15. april 2017

Forårsrengøring af orangeriet

Dette er et sponsoreret indlæg, men alt hvad jeg skriver er fra egen erfaring og oplevelse.


En gang om året får orangeriet den store rengøringstur. Alle vinduer bliver vasket ind og udvendig, gardiner bliver taget ned og vasket, der støvsuges og lysekrone sprittes af. To dages fast arbejde.
Indrømmet det er lidt af et projekt med alle de ruder, der er i mit Helios Orangeri fra Pavillon Danmark . Men når jobbet er færdig, sikke en vidunderlig følelse at iagttage et skinnende rent glaspalads. Så er man klar til en ny forårs sæson. 

Når jeg går igang, startes der ovenfra og ned. Allerførst tages alle gardiner ned, de bliver vasket mens jeg vasker ruder. Mine gardiner er fyldt på indersiden af skidt og døde fluer. Alt dette kommer fra de åbne tag vinduer. Derfor er mit råd til alle nye som etablerede Orangeri/ drivhus ejere, hvis I ikke har installeret insektnet, så er det kraftigt anbefalelsesværdigt. Disse insektnet føres hos Pavillion Danmark.  




Hvis man, som jeg har flere gardiner i forskellig størrelse ( jeg har otte gardiner, 4 forskellige ) er det en god ide at nummere dem. Det sparer tid ved opsætning, det er let at få byttet rundt på dem når de skal op igen. Det har jeg erfaret ;-).



Gardinerne, får lige et sjat klorin i skyllemiddelbeholderen i vaskemaskinen for at fjerne skolder og få friske gardiner
 
Man skal endelig ikke hælde for meget i, da ved for megen og gentagen brug kan stoffet godt blive skørt og gå itu. 


Så skal vi igang med ruderne. Her er samlet hvad der skal bruges til rengøringen. Til rudevask bruger jeg almindelig rengøringsmiddel, der er egnet til vinduer ( er angivet på flasken ) blandet op med varmt vand. Af redskaber til udendørsvinduerne bruger en en slags moppe, denne grønne som er vist på billedet.



 Den moppe er genial med en lang stang på for selve moppen er en firkant plast ting som er fast gjort med et leje der kan vende hele vejen rundt om sig selv. Hovedet kan vendes både horisontalt og vertikalt. Denne moppe kan købes hos Harald Nyborg.  Det gør det let at få vasket tag.


Når ruderne er sæbet ind,spules de med vand og skabes de ren med en almindelig skraber. 


Så tages alle vinduer og loft indendørs. Her bruger jeg ikke moppen, men sæber blot alle ruder ind med en klud og skaber rent.
Her hos mig går der en del timer med det men det er hyggeligt når der er Puccini på musik anlægget 
:-).



Så er det lysekronens tur, arme og fatning tørres af i sæbevand. Alle prismer tørres af i husholdningssprit så skinner og glitrer de smukt igen.


Gardinerne sættes op igen, møbler, nips og pynt tørres af og tilsidst støvsuges og vaskes gulvet. 


Nu er orangeriet forårsklart, en ny vidunderlig havesæson kan begynde! 


Det er blevet sent men manden og jeg sidder og nyder det skønne rene Orangeri.









15 kommentarer :

  1. Jeg er missundelig..... på den gode måde :) Ikke over dit kæmpe veludførte arbejde. Eller jo for har ikke taget mit driverhus endnu! Men over dit smukke orangeri. Når jeg bliver voksen og rig..... så ønsker jeg mig også sådan et hus. Jeg har planlagt hvor det skal stå. Det eksistere i drømmene. Men tror nu det bliver ved det. Jeg bliver nok aldrig voksen og rig...... Desværre.
    Det ser fantastisk ud.

    Rigtig smuk påske
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din dejlige kommentar, ved du hvad, jeg drømte også om et Orangeri og pludselig en dag stod det i min have. Så drømme kan blive til virkelig. Keep dreaming ;-) vær ikke ked af ikke at være voksen det ville blive for kedeligt ;-) Fortsat god påske. Knus Tina

      Slet
  2. Det er bare sådan en dejlig ting at få overstået. Og det er en så god fornemmelse når det er overstået. Men hold da op hvor blev jeg våd :-). Til næste gang vil vi have købt en højtryksrenser, hvor sæben kan kobles på - denne gang gjorde jeg det hele med håndkraft :-). Det er et skønt orangeri I har, jeg kan godt forstå, at I blev hængende på det sidste billede. God søndag til dig og dine. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette Tusinde tak for kommentar. Jeg havde også vandtæt jakke på af samme årsag ;-) Det var skønt at få det gjort. Det lyder spændende med højtryksrenser, vil du spule både ind og udvendigt? Jeg tror ikke jeg ville turde at bruge den indendørs for den vi har den spuler dæleme til. Fortsat god påske. Knus Tina

      Slet
    2. Kære Tina. Min mand mener at det kan lade sig gøre - i hvertfald med en som kan reguleres i styrken. Så indkøb af sådan en, lader jeg ham om. Hvis det lykkes, skal jeg nok give lyd fra mig. Knus Mette

      Slet
    3. Kære Mette Det bliver spændende at høre, jeg forstår jer så sandelig godt! At I vil forsøge. Jeg er heller ikke bange for at ruderne ikke kan klare det. Det er mere det at det skidt den spuler væk spredes i alle retninger. Men så kan man jo spule det. Så måske en nem fremtidig løsning. :-) knus Tina

      Slet
  3. Godt at få overstået og imponerende at du huskede kameraet hele vejens☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marie Tusinde tak, ja det var godt at få det gjort. Knus Tina

      Slet
  4. Hej Tina
    Det er lige her, når det skal gøres rent, at jeg ikke er misundelig på dit orangeri :) Det er dejligt, når det er overstået. Fin vejledning.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Tusinde tak, jeg lever gerne med vaskeriet for at kunne bruge det resten af året som lys og soltempel. Ment på den måde, at jeg synes det er guld værd, al det lys, sol og varme man kan få ved at opholde sig i orangeriet. Fortsat god påske og hils Bent. Knus Tina

      Slet
  5. Jeg HADER at vaske udestuen ned...hader, hader det....Godt jeg har en sød kæreste, der har taget sig af vinduerne og døde insekter i bunden de sidste to år.
    Jeg nøjes med at flytte rundt på tingene, tørre dem af + reolerne. Det kan jeg lige leve med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Esther Det er altså heller ikke det mest sjove arbejde, men fornemmelsen og duften bagefter er bare så stor en glæde. Dejligt du har en kæreste, der er en ørn når det kommer til dette job. :-) knus Tina

      Slet
  6. Hej Tina. Vi bruger højtryksrenser når vi gør forårsrent i vores Pavillon Danmark hus.
    Både inde og ude. Tagvinduerne renses kun med højtryksrenser, det gør ikke så meget hvis der bliver lidt striber, ses ikke når gardinerne kommer op igen. Siderne inde og ude vaskes efter med klud og skraber. Gulvet af teglklinker får også lige en omgang med højtryksrenseren.
    Det er dejligt når det er overstået.
    Det fungere fint med vores nye skydedør med insektnet, bliver dejligt med en sommer uden insekter i drivhuset. Hilsen Jens

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jens Tusinde tak for din kommentar. Det er super godt at høre andres erfaringer, man må sige det er lidt tillokkende med højtryksrenser. Den er jo effektiv, bruger selv den når jeg renser en træterrasse af før årlig genmaling. Super ide med insektnettet. Jeg vil ønske dig og familie en rigtig dejlig sæson i jeres glaspalads ;-) knus Tina

      Slet
  7. Kære Tina.
    Sikke et stort stykke arbejde, men lønnen bære jo sig selv. Nu er i klar til en ny og god sæson.
    Knus Heike

    SvarSlet