fredag den 4. november 2016

Drømme kan blive virkelighed

Drømme står beskrevet i ordbogen som en forhåbningsfuld, men ofte urealistisk forestilling, plan el.lign. om noget fremtidigt eller ønskefantasi som man kan have i vågen tilstand. Jeg er ikke helt enig i begge udsagn for nogle drømme bliver til virkelighed. En drøm blev til virkelighed for mig en maj dag i sommeren 2014. Den var den dag, mit Orangeri fra Pavillon Danmark blev opført. Hvad er der så specielt ved orangeriet, at det kan afstedkomme så mange drømme og timer af planlægning?
Der er masser af gode grunde. Her er nogle af mine.



En ting er udsmykningsværdien, orangeriet tilfører noget helt vidunderlig smukt til haven. En anden væsentlig ting er, at opholdet i haven sæsonmæssigt kan forlænges. Hver årstid har sin charme fra den første solskinstime i foråret, sene sommer aftener, smukke efterårsdage til skønne besøg om vinteren hvor haven har iklædt sin hvide snedragt.




Men den allerstørste drøm for mig var,  at kunne have citrustræer, oliven, kamelia og myrte. Jeg har mange gange sået citron frø og glædes over hvor godt de voksede for at blive så skuffet over, at træet tabte samtlige blade, da der var alt for varmt inde i huset om vinteren. Nu trives disse vidunderlige middelhavstræer både sommer og vinter. Jeg vil i samarbejde med Pavillon Danmark skrive indlæg omkring mine erfaringer med det skønne orangeri. I denne serie af 6 indlæg omkring orangeriet kommer der også et indlæg omkring citrusfrugter pleje, tips og tricks.










Et ønske var også at have et dekoratør værksted. Jeg elsker at lave både blomster og juledekorationer. Før jul er orangeriet indrettet til juleværksted. Der bliver der pyntet op i og udenfor orangeriet. Jeg åbner haven for alle der har lyst til at komme , kigge og hygge lidt og få gløgg og æbleskiver. Jeg fremstiller juledekorationer og adventskranse til dem der har lyst til at købe lidt pynt. Det er nu tredje år i træk, at jeg holder det. Så nu er det en tradition. 



Hvis man er rigtig heldig kommer der i løbet af vinteren den smukkeste hvide dyne, som lægger sig blødt på orangeriets tag. Nu kan man lige pludselig sidde derinde med en jakke og betragte det der før var grønne vægge være helt hvide. Jeg nyder det specielle vinterlys og drømmer om de forårs blomster der snart vil stå på spring for at overvælde os med deres smukke blomster. 






Ønsket om at kunne forlænge havesæsonen var også stort. Det bliver opfyldt da inden man ser sig om, så er alle narcisser og tulipaner dukket op fra deres søvn. Jeg kan sidde i timevis med hyggelige sysler og se ud på foråret, der mylder frem fra alle sider.  En ny sæson med orangeriet starter. Jeg har været og er stadig så glad for mit Helios Orangeri fra Pavillon Danmark. Det opfylder alle de forventninger, drømme og behov jeg havde og har. Vi har været igennem et par storme og rusk og regn, men orangeriet står som den dag det blev opført. Det er simpelthen alle pengene værd.De næste måneder vil jeg en gang om måneden poste et indlæg om orangeriet. Det vil være forskellige tips, tricks, gode råd,  overvejelser, ideer til indretning og brug. 
For mere information omkring orangerier fra Pavillon Danmark , klik her. 

Dette er et af Pavillon Danmark sponsoreret indlæg, det vil hele serien af i alt 6 indlæg være. Men efter, at have haft mit orangeri siden maj 2014, er alt hvad jeg skriver i indlæggene noget jeg 100% kan stå inde for.










8 kommentarer :

  1. Hej Tina
    Det er et fint indlæg, du har fået lavet her om dit orangeri. Jeg har jo min lille pavillion, det er fint med mig, men den er jo ikke frostfri, så citrustræer kan jeg ikke have. Jeg har to camelia derude og to i bedene, det må jeg nøjes med.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Mange tak, der er jo heller ikke frostfrit hos mig. Jeg snyder mig til varmegrader. Det vil jeg tillige skrive et indlæg om. Tror faktisk din pavillon er lidt varmere så tror godt du kunne have citrustræer ;-) knus Tina

      Slet
  2. Hej Tina, Skønt indlæg. Jeg ville ikke kunne have utrykt mig bedre om mit lille orangeri. Desværre så er jeg ikke så heldig at have muligheden for at kunne varme det op som du kan dit.
    Jeg vil glæde mig til dine indlæg om orangeriet.
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda Tusinde tak, Du kan da sagtens have en lille ovn som jeg har. Husk intet er umuligt for den der bærer viljen i sit hjerte ;-) knus Tina

      Slet
  3. Kære Tina.
    Et skønt indlæg om dit orangeri. Jeg glæder mig meget til at høre om pasning og pleje af dine citrustræer. Efter vi har taget vores ind, taber de en del blade og Cameliaerne taber en del knopper. Der er en luftfugtighed på ca. 75 og vi har ikke varme på endnu. Det skal siges, at knopperne sidder MEGET tæt, så det er måske som med frugt, at man må tynde lidt ud i dem, for at give plads?
    Jeg er meget begejstret for dit gulv, det er smukke sten, er det gamle sten?
    Jeg ønsker dig en dejlig aften og en dejlig søndag, det skulle blive tørvejr i Kbh.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane Tusinde tak, er så glad for at du kunne lide indlægget. Når de taber bladene er det som regel fordi at de får det for varmt på det forkerte tidspunkt. Hvornår tager I dem ind? Det burde ikke være et problem at knopperne sidder tæt. Men hvis der er mange og de sidder meget tæt kan det næsten ikke undgås at derfalder et par stykker af.
      Stenen som gulvet er lavet af er fra vores murede garage som vi rev ned for at få plads til terassen foran orangeriet. Ved ikke hvor gamle stenene er med garagen blev bygget under 2 verdenskrig. Det tissede ned hele søndagen, var ude og hente pynte grønt til juleudsmykning. Trorikke atjeg har været så våd før. Kh Tina

      Slet
  4. Hej Tina.Skønt indlæg om dir smukke orangeri.Så drømme kan jo godt blive til virkelighed.
    Og dejlige billeder du viser fra de forskellige årstider.
    Og ser da frem til flere indlæg fra dig og dit orangeri.
    Rigtig god søndag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette Tusinde tak , dejligt at du kunne lide det. Ja skønt at opleve drømme kan føres ud i livet. :-) jeg glæder mig også til at skrive mere, det er bare mit mest inspirerende sted. God uge Knus Tina

      Slet