mandag den 17. oktober 2016

Efterårssysler

Nu mærkes det, at efteråret er på vej. Bladene på magnolien er så småt begyndt at blive gule og vinden føles lidt mere kold og frisk. Men det har været en vidunderlig sommer, i hvert fald her på Amager.
 

Nu er orangeriet støvsuget og alle citrusplanter kommet ind. Det næste punkt er, at få taget Calla og Dahlia op af jorden. Her vil jeg følge din opskrift Eliane. Jeg lod nemlig knoldene blive i potterne sidste vinter. Men iår har jeg besluttet at de skal opbevares i mine løgkasser


Her er Elianes råd, jeg synes jo at andre også skal have glæde af det: 
Når du har dahlia i jorden, ville jeg grave dem op, fjerne det meste af jorden og lade dem tørre godt. Jeg vasker dem ikke, selvom Claus ( Dalby) anbefaler det. Så kan du pakke dem ind i flere lag avispapir og lægge dem i en kasse. Jeg har dem i en flyttekasse. I løbet af vinteren kan du se til dem, om de er for tørre og får rynket skind, så kan du spray dem med en forstøver. Begynder de at mugne, så skær det mugne af og pak dem ind i rene aviser. Opbevar dem evt. lidt tørrere.
Jeg har haft lidt snegle i nogle af planterne, men vil ikke sige, at jeg har fortrudt at knoldene blev sat ud. For hvor har de haft glæde af at kunne strække fødderne ud. Flere af planterne er blevet kolonorm store med mange blomster. Den plante er kommet for at blive her hos mig. 


Nu pynter citrus træerne igen i orangeriet. Der er i år kommet rigtig mange frugter både på citronerne, appelsinerne og clementinen. Jeg håber, at clementinen vil få lidt sødme så de kan nydes til jul. Ellers må de betrækkes med chokolade ;-).


Chinottoen har som clementinen også fået masser af frugter. De er lidt bitre men ikke sure. Mon ikke de kan syltes? 
 

Heldigvis er der stadig noget at plukke af til buketter, det er jo helt vidunderligt!


Efterårsfarverne er ligeledes begyndt at komme ind i form af græskar og krysantemum. Her sammen med en sten ananas fra det engelske firma Haddonstone. Som jeg har nævnt her på bloggen før, har jeg fået forhandlingen af Haddonstones produkter i Danmark. Nu er min hjemmeside endelig klar www.havenskunst.dk . Jeg håber, at I har lyst til at kigge ind. 
 
Håber, at I får en rigtig dejlig uge. 

16 kommentarer :

  1. Hej Tina
    Det ser fint ud i din efterårshave og også i orangeriet. Mine dahlia bliver i jorden i år, vi lægger en vintermåtte over, det er første år, vi prøver det, så det bliver spændende, om de kan klare det.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Tusinde tak. Det bliver spændende at se hvorledes at det går med vintermåtte projektet. Det lyder tillokkende. Knus Tina

      Slet
  2. Kære Tina.Dit orangeri ser bare så godt ud.Og tak for gode råd med opbevaring af dahlia knolde.Har faktisk klippet mine to enorme dahlia i mit dråbebed.
    Og der blev til mange buketter.
    Skøn kurv du viser.Og jeg må da ind på din nye hjemmeside.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette Tusinde tak, ja de Dahlia kan man bare ikke undvære på denne årstid. De er bare vidunderlige! Er spændt på hvad du synes om min hjemmeside. Knus Tina

      Slet
  3. Hej Tina.
    Hold nu op hvor har du mange citrusfrugter på dine træer, de må have været glade for den skønne sep. måned.
    Her er Dahlia opgravningen også gået i gang, de fleste af mine flytter på landet ned til Nana og resten får lov til at passe sig selv i min kælder.
    Masser af Hilsner fra Rosenfeen

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda søde rosenfe, ja det ser ud til at citrustræerne trives her, de har alle blomstret og sat frugter så det er en lyst. Hvad så skal du ikke fremover have mange Dahlia i haven? Du må hilse Nanna mange gange. Håber alt vel hos dig og Alma. Knus Tina

      Slet
  4. Det er en god følelse at få klaret de efterårssysler inden de bliver for påtrængende. Der ser dejligt ud i drivhuset nu. Jeg overvejede at lade mine dahlia blive i krukkerne - jeg plejer at tage dem op og ind i kasser, men måske skal jeg gøre det igen så fylder de trods alt mindre....
    Jeg formoder at dine citrus træer skal ind under mere beskyttelse når vi nærmer os ferien, hvad plejer du at gøre med dem?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Ja der er nok at se til her i efteråret, derfor er det skønt at lade Dahlia stå i krukkerne, men du har ret de fylder jo. Citrustræerne står hele vinteren i orangeriet, dog får de halm og bobleplast om når det bliver rigtig vinterkoldt. Jeg har en lille ovn som jeg også kan sætte til ved skrappe minus grader. Knus Tina

      Slet
  5. Jeg ved ikke hvornår vi får dahliaerne op i år, men det bliver først når de er blevet svedet af den første nattefrost, tror jeg.
    Jeg lader dem tørre i udestuen...og lader dem også beholde lidt jord på (Det er med til at holde på fugtigheden vinteren igennem.) Mine står i en flamingokasse + en flyttekasse i det store skur(Har så mange nu) indpakket separat i avispapir. Jeg kigger så til dem en gang imellem...første gang omkring januar/februar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Esther Jeg har også svært ved at tage mine Dahlia op endnu da der stadig er så mange knopper og blomster. Tak for dine råd. Klipper du toppen af når du tager dem op? Knus Tina

      Slet
  6. Hov...glemte lige: må da straks ind og lure på din nye side.

    SvarSlet
  7. Det er da helt utroligt med så mange fine citrusfrugter - hvor er de flotte.
    Tillykke med din nye hjemmeside for Haddonstone - jeg må ind og se ved lejlighed. Elianes råd om Dahlia opbevaring er rigtig godt - vi plejer at opbevare knoldene i en flamingokasse med aviser i, men jeg må indrømme at jeg ikke er særlig flink til at huske at se til dem undervejs i vinteren - det må jeg lige gøre bedre i år. Jeg glæder mig allerede til jeg skal til at bestille Cafe au Lait... hi,hi.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ulla Tusinde tak - det er skønt at have citrus træer, bare duften af blomsterne - det hitterhos mig. Ja det var godt med lidt Dahlia knold info og alle de gode råd fra jer andre er guld værd. Tror jeg må ud at finde flamingo kasser. Du kan også glæde dig til Cafe au Lait , jeg har haft to knolde, de har været heltvidunderlige! Hils Mr M knus Tina

      Slet
  8. Kære Tina.
    Tak for den gode modtagelse af mine råd ang. vinteropbevaring af dahlia. Jeg plejer at lade 10-15 cm stilk sidde på, det holder lidt sammen på knoldene. Husk at sætte en seddel ved med navnet på.
    Efteråret er en travl men spændende tid. Der er så mange forventninger til alt det vi putter i jorden og i krukker.
    Hvor er dine citrus´er flotte. Jeg må vist blive lidt bedre til at gøde dem. De taber altid frugterne. Der er jeg mere heldig med vores Camelia. Den største har vist 100 knopper i år.
    Midt i november skal vi op og besøge Fru Pedersens Julehave, det glæder vi os meget til. John har fået det så godt, at han kan komme med.
    Håber alt er vel hos Jer?
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane Ja, jeg synes, at jeg ville videregive dine gode råd. Det er noget af det bedste man kan bruge en blog til. :-). Ja, måske det er citrusgødningen, jeg har ikke haft problemer med tab af frugter. Hvor superflot med din Camelia , der kan jeg ikke være med . Hvor er det bare en god nyhed , at I kan tage til Fru Pedersens have. Dejligt at John har det så godt. Der ser også ud til at være super dejligt i Anettes have. Et besøg står også på min ønskeliste. Alt vel her kan du tro. Knus og kram til John og dig fra Amagerbonden ;-)

      Slet