søndag den 30. august 2015

Fred på jord....og i haven

Her til morgen vågnede jeg op med en fast beslutning om at lukke min blog. Jeg ønskede ikke være en del af en blogverden, hvor man sammenligner andre bloggere ( i dette tilfælde Claus Dalby) med usympatiske personager. Jeg refererer til indlægget Fired.
Jeg har blogget siden 2012 og altid rost denne verden for at være anderledes flinke i tonen og hvor folk er gemytlige overfor hinanden.

Vue fra baghaven.
Jeg må indrømme, at jeg blev slået omkuld af indlægget. Det havde jeg ikke forventet i denne blogverden. Jeg synes, at det er iorden, at når man ikke altid er enig med hinanden, at man påpeger det og diskuterer det. Men at blive personlig på den måde, at man har behov for at sammenligne en person men en anden, som generelt opfattes som en usympatisk en af slagsen, er under bæltestedet.

Orangeriet en tidlig morgen
Selve indlægget og efterfølgende diskussion efterlader det indtryk mellem linjerne, at jeg burde føle mig som en rygklapper og et havefjols uden smag, blot fordi jeg holder af Claus Dalbys havestil og produkter. 
Normalt er jeg ikke bleg for en rask diskussion men med store udfordringer i privat livet har bloggen uden skærmydsler været et skønt tilflugts sted. Det døde i går.

Bedet med Austin roser, tilegnet Tante Grøn.
Jeg selv, er ikke altid enig i alt hvad Claus synes, men har aldrig hørt et ondt ord fra ham desangående. Han har gjort meget for havelivet her i Danmark. Mange haver herhjemme kunne godt trænge til en opgradering, ikke at alle skal ligne det sammen, men lidt mere engagement i haven ville pynte. Ser man i England (hvad jeg kender til) ser man mange flere haver, der er passet end her i Danmark. Det har Claus været med til at slå et slag for. De haver, som han viser er jo ikke kun dem, som kører i samme stil som hans egen have.

Men det er altid sådan her i landet, at har man succes's og bliver eksponeret ofte, så skal man lige have en stor tommelfinger i hovedet og presses ned i sølet.

Troldpil i det blå.
Kan man ikke bare nøjes med ikke at følge Clauses blog, lade være med at købe hans produkter og bøger?

Hvorfor jeg ombestemte mig til alligevel, at forsætte bloggeriet? Det skyldes en sød veninde som skrev til mig i morges og min søde datter, der blev forfærdet og sagde: mor bliv ved, jeg elsker din blog.

Da jeg elsker min datter fortsætter jeg, velvidende, at jeg måske en dag bliver sammenlignet med en eller anden , som jeg heller ikke kan identificere mig med.

Men pyt det tager jeg med. ;-).

Da sagen hermed er afsluttet fra min side, har jeg valgt ikke at besvare eventuelle kommentarer til dette indlæg. ( jeg svarer normalt på alle kommentarer der kommer.) men kommenterer er stadig velkomne :-).
 
God søndag til alle.

18 kommentarer :

  1. Jeg så godt det indlæg forleden, da jeg surfede lidt rundt på Nettet, og jeg begyndte såmænd også at læse. Kom imidlertid ikke ret langt, klikkede hurtigt videre. Efter at have været gift med en billedkunstner, som ikke appellerede til mainstream smag,har jeg nemlig for længst lært, at mod dumhed og plathed kæmper selv guderne forgæves, som min mor plejede at affærdige den slags med. Men jeg kan godt huske, hvor ondt det i begyndelsen gjorde både på ham og mig - og det infame indlæg, du henviser til, gør sikkert også ondt på Claus Dalby. Dog tror jeg, at han er klar over, at langt, langt de fleste af dem, som læser og kigger med hos ham, sætter meget stor pris på den måde, han administrerer sin kunnen - og sin blog - på, så jeg håber sandelig, at han ryster det af sig og fortsætter på bloggen med samme begejstring og kunnen for det, han brænder for: At udbrede skønhed og passion i hverdagen til glæde for os allesammen.

    Med venlig hilsen
    og tak for 'spalteplads'
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  2. Søde Tina.

    Også jeg mistede nogle illusioner igår. Haveblogverdenen mistede en uskyld, tolerance og fordomsfrihed, som jeg (måske meganaivt) altid havde fundet den i besiddelse af. Jeg blev så skuffet og så trist. Disse haveefora er åbenbart også grosted for intriger, skærmydsler og nedslagtning af de "anderledes". Hvordan kunne jeg være så blåøjet?
    Jo, sagen er den, at jeg faktisk altid kun har mødt hjertevarme, fredselskende, tolerante og fantastisk søde havemennesker. Havemennesker er ofte ekstremt sensitive mennesker, hvilket afspejler en dejlig ekstrabonus i form af dyb empati og medmenneskelighed.

    Også jeg blev rystet i min grundvold, og fik en utrolig besk smag i munden. Skal kynisme og smålighed nu også til at gennemtære havebloguniverset?

    Kære Tina, hvor er det godt, at din kloge datter og din veninde, fik dig på andre tanker. Selvfølgelig skal du ikke droppe din dejlige blog, som er så fuld af positivitet, blomsterglæde og skønhed. Ud i haven med dig, søde. Vi skal dyrke vores elskede blomster, som giver os mening og glæde, når livet byder på store udfordringer. Nogle har åbenbart hang til konfliktsøgning, mens vi andre får kvalme bare ved ordet "konflikt", fordi hverdagen byder på rigelige i forvejen. Lad os skærme os selv for skarntyde og andet giftigt. Lad det ikke komme ind og forpeste dit sind og din smukke sjæl. Ud i haven med dig, min blomst..... og fjern noget ukrudt. Så lader vi de andre om, at bruge krudtet på krudtslam.

    Og tusind tak for, at du har tilegnet dit skønne bed til mig. Det er dog en ære så stor.

    Keep smiling, keep gardening and keep blogging.

    Kys og kram
    .....og så skal vi snart på Flyvergrillen....(fandme!:o)

    SvarSlet
  3. Den helt rigtige beslutning, du der har taget :) Fortsat god dag!

    SvarSlet
  4. Godt du bliver ved Tina, er vild med den måde du gør det hele på!
    Og, næsten, en kopi fra Tantens skriv "Have-mennesker er ofte ekstremt sensitive mennesker, hvilket afspejler en dejlig ekstrabonus i form af dyb empati og medmenneskelighed"

    SvarSlet
  5. Tina, også jeg vil gerne blot sige at du skal ikke lade dig gå på af gårsdagens hændelser, men fortsætte din blog så længe du har lyst og finder glæde derved. Vi må ikke lade os kue af surhed og grimhed :)
    kh Ulla

    SvarSlet
  6. dejligt at du har taget beslutningen at fortsætte med at blogge, det er jeg glad for.

    SvarSlet
  7. Pyh Tina, jeg forstår dig så godt. Her til formiddag sad jeg også over kaffen og funderede over, om jeg ikke skulle til at finde slette-knappen og i stedet bruge min tid på at nyde og fylde livets små øjeblikke med dejlige positive mennesker og oplevelser. Mit liv kører ikke helt i olie for tiden, og så kan det være klogt at rette sit fokus på netop positive indslag i tilværelsen. Jeg har valgt at gøre haven til min hobby af mange årsager, men bl.a. fordi den tilfører mig positive oplevelser og mennesker af mange slags. Hæng på Tina. Du spreder knageme altid så positive vibes i haveentusiasternes univers.

    SvarSlet
  8. Kære Tina. Tusind tak fordi du fortsætter din blog og for dit indlæg. Du spreder altid glæde og skønhed, det er rigtig dejligt. Jeg blev også rystet over omtalte indlæg, som nok mest skyldes misundelse.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
  9. Det ville da vel nok være trist, hvis et negativt indlæg og surt opstød på én blog fik alle de glade, søde og positive til at lukke ned. Godt, du holder ved.
    Mange hilsener, Karen

    SvarSlet
  10. Hej Søde Tina, nej for pokker da du må ikke lukke ned. Jeg har ikke set det omtalte indslag (og det kan vist også være lige meget) Til gengæld blev jeg lidt ked da jeg læste dit. Det var godt at din kloge datter og veninde fik dig på andre tanker.
    Stort kram fra Linda

    SvarSlet
  11. Hej. Godt, at du fortsætter. Jeg synes heller ikke det er i orden.

    SvarSlet
  12. det lyder da godt nok også usmageligt det du fortæller om, har - heldigvis må det vist være- ikke haft tid at følge med. Dejligt du bliver for elsker at kigge fordi min blog og da jeg nu har fået lagt græs så skal jeg i gang med bede :-)

    SvarSlet
  13. Jeg er meget glad for, at du lyttede til veninden og datteren - jeg har besluttet mig for at lade glæden, skønheden og mangfoldigheden vinde! Sådan helt hippiagtigt: Peace and love! Blogverdenen er stadig skøn og fuld af rummelige mennesker. Lad os ikke spilde mere tid og kræfter på negativitet, men i stedet sende gode vibes derud! Lad os ikke grave grøfter, men plante solskin, ikk'! Det har vi nemlig alle sammen bedst af! Keep up the good work!

    SvarSlet
  14. Åh nej, det var da en forfærdelig historie, Tina! Vi må ikke lade os kue af den slags og så længe, vi selv synes, det er sjovt og givende at blogge, skal vi blive ved. Jeg nyder din blog - bliv endelig ved! Kh

    SvarSlet
  15. Hej Tina...
    Ja omtalte opslag er også gået mig forbi.... Jeg syens ellers, at denne blogverden er en fantastisk verden - med masse af glæde og inspiration med og for hinanden..... så det er vist fint, at jeg ikke har opdaget det. !!!
    Jeg er vist heller ikke så aktiv for tiden - og det er jo det gode ved blogge - at det er når man har tid og lyst... !!
    Dejligt at du forsætter - selvfølgelig skal EN ikke ødelægge det for andre... tænk på alle de skønne opslag....
    Knus Susanne

    SvarSlet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. Kæreste Tina
    Nu har jeg lige fundet din blog, så skal du da ikke til at lukke! Jeg tror på, jo flere søde blogge vi har, jo mindre opmærksomhed er der på de negative. Indtil videre er det den eneste drage jeg er stødt på - et indlæg fik han fra mig og slut! Jeg er ligeglad med hans respons - hans tomme og hjernedøde kommentar er mig så uendelig ligegyldig. Det er kun opmærksomheden han vil ha og det har jeg ikke tænkt at give ham.
    Lad os sprede vores glade havelyst - jeg går meget ind for at gøre ting som gør os glade! Det giver energi og livsglæde - nogle kalder det egoistisk - sikkert de samme som ikke har en have :-)
    Du skriver rigtig dejligt, så opgiv ikke!

    SvarSlet
  18. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet