fredag den 7. juli 2017

Orangeriets placering i haven

 Dette er et sponsoreret indlæg, men alt hvad jeg skriver er fra egen erfaring og oplevelse.  

Der er meget, der skal gennemtænkes når man investrerer i et Orangeri: Hvilken slags, størrelse, underlag, funktion og indretning.
Det er spændende vigtige ting. Men det vi nok brugte mest tid på var placeringen i haven af orangeriet.
Hvordan er haven indrettet og hvor skal orangeriet placeres i forhold til huset? 
Vi kunne godt have tænkt os at få orangeriet "klæbet" på huset. Men det viste sig at være helt umuligt. 
Der var kun plads på øst siden af huset. Men en kælder nedgang og vinduer gjorde at det ikke var til at  få passet ind. For at give symmetri med huset valgte vi at placere vores orangeri fra Pavillon Danmark midt i haven.




Vi anlagde en flisegang hen til orangeriet fra terassen foran huset, i samme herregårdssten. Det binder orangeriet fint sammen med huset. 


Som I næsten kan fornemme af billederne har vi den store fordel, at vi faktisk har panorama udsigt til hele haven. Det er så dejligt for så kan man være lige i midten af det hele både i blæst og regn. 

Køkkenvinduet i huset blev erstattet af en terassedør når den åbnes ligger orangeriet og byder dig velkommen ind.




Det er en god placering som også gør , at næsten uanset hvor man er i haven kan man se orangeriet.

Hvis du skal have et glashus hvordan skal det placeres? 



8 kommentarer :

  1. Hej Tina,
    Jeg ønsker mig et Orangeri i fødselsdagsgave. Ja jeg ved godt hvor det skulle være.
    Så jeg kigger lidt med omkring form og størrelse - der er jo mange typer. Lige nu har jeg et vægdrivhus med polykarbonat. Jeg mangler et sted at kunne sidde ude sammen med alle planterne og være i haven. Hos dig ser det vel nok dejligt ud. God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anne Tusinde tak for din kommentar.Fødselsdags ønsker kan jo gå hen og blive til virkelighed ;-).Det er en skøn tid når man går og planlægger, alle de drømme, der pludselig kan udleves. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med orangeriet Knus Tina

      Slet
  2. Jeg synes, at jeres orangeri har en perfekt placering, det er jo også med til at skabe rum i haven :-). Da vi købte vores for to år siden, var vi helt sikre på, at det skulle stå diagonalt ud fra et hjørne i haven. Men vores botanica har dør i siden og derfor måtte placeringen revurderes. Nu ligger det så midt i plænen bag køkkenhaven (og så undgik vi også dispensation fra kommunen ift overskridelse af "bygning" tæt på skel). Drivhuset er så placeret således, at dørene ligger centreret ift. den ene gang i køkkenhaven. Vi er faktisk glade for at placeringen blev som den gjorde. God søndag til dig. Knus Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette Tusinde tak for din kommentar. Det er pudsigt som ens plan lige pludselig vender helt om og så viser det sig at blive en meget bedre løsning.
      Det lyder som den helt perfekte placering I har fundet til jeres orangeri. Knus Tina

      Slet
  3. Jeg har før udtalt min næsegruse beundring for dit glashus og for din originale indretning især, men er ikke spor misundelig, for jeg har selv et skønt orangeri på 28 kvadratmeter med 4 m i kip. Det står i forlængelse af mit hus, og eftersom der langs siden af haven vokser en hæk af 7-8 m høje mirabelletræer, er det slet ikke nødvendigt med gardiner. Skulle det endelig blive meget varmt - nogle få dage om året - åbner jeg bare dobbeltdøren og de fire ovenlysvinduer.
    Den investering er det bedste, jeg nogensinde har foretaget i forbindelse med et hus, som jeg har haft nogle stykker af igennem årene.

    Mange tak for dine blogindlæg, som jeg altid ser og læser med stor fornøjelse
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jytte Tusinde tak for din kommentar og ros. Det er vel nok rigtig dejligt af dig. Tak for din beskrivelse af dit glaspalads, det lyder bare helt fantastisk! Størrelsen er jo helt tilpas, man kan ikke få for meget orangeri ;-)Hvis jeg flytter så kunne jeg også godt tænke mig at prøve at få orangeriet sat på huset. Knus Tina

      Slet
  4. Kære Tina.
    Tak for dejlige indlæg som jeg desværre ikke når at kommentere.
    Hvor er det skønt at høre, at Jeres yngste datter er flyttet hjemmefra og klarer udfordringen flot. Det glæder os virkelig meget.
    Også tak fordi du har inviteret mig i fb gruppen "Orangerier og glashuse ".
    Jeg er ikke meget på fb, men får helt sikkert glæde af gruppen. Tusind tak.
    Jeg er stor beundrer af din indretning at dit orangeri, det er utroligt smukt.
    Vi har en udestue/orangeri på 40 m2, der er bygget på i hele rækkehusets længde.
    I mangel af opbevaringsplads bliver meget vinteropbevaret i udestuen. Jeg er begyndt at skille mig af med de meget store smukke Kameliaer, det giver mig et håb om at kunne bruge udestuen til vinter.
    Hvor opbevarer du dine Skærmliljer?
    Jeg synes de fylder meget. Alle mine såbakker fylder også meget. Jeg tror jeg må nøjes med to gæster til vinter.;)
    Kærlige tanker fra John og Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Eliane Undskyld forsinkelsen, vi er pt i Sydfrankrig imorgen kører vi til Paris men vi har folk til at bo i huset hjemme så hunden ikke skulle på pension.
      Jeg håber, at rigtig mange får glæde af Facebook gruppen. Tusinde tak, vi er også så glade for at Jose er kommet dertil at hun skal ud og nyde livet på egen hånd. Hun starter kunstskole i næste måned. Det glæder hun sig til.
      Hvor er det dog skønt med med en udestue i hele husets længde! Åh det er da næsten synd for de fine kameliaer. Hvor gør du af dem? Jeg opbevarer mine skærmliljer i orangeriet. Jeg sætter dem under spisebordet så syner de ikke af noget. Hils John mange gange knus og tanker Tina

      Slet