onsdag den 15. juni 2016

Festfyrværkeri

Den seneste uge har der været et sandt rosen festfyrværkeri her i haven. Jeg troede egentlig ikke, at det var tidligt men forstår, at ikke alle steder er samtlige roser sprunget ud. Men når nu havens dronning er så hurtig, tænker jeg hvad skal jeg se på resten af sæsonen? Hvilket luksus problem!
 
En del af roserne som jeg for nylig har købt hos JAS, blomstrer allerede. En jeg havde ønsket mig længe er Centifolia rosen Cristata eller Chapeau de Napoleon (Napoleons hat). Den ligner en mosrose ´men det er en centifoliamutation. Det er nemlig her krusede store bægerblade, der danner moset. Hos mosroser er det kirtelår. Jeg synes, at den er helt vidunderlig. Se bare nogle knopper. Rosen er historisk, blev opdaget omkring 1820 i Tyskland.
 
 
 
 
 
Af de enkelte er Sweet Pretty sprunget ud. Blomsten  som sidder i klaser, er rigtig sød, sart rosa, med fine støvdragere. Løvet er helt vidunderlig grønt , blankt og sundt at se på. Sweet Pretty er en Meilland rose fra 2006.
 
 
 
Odyssey som søde Linda Casa Rosen skaffede mig er også i gang. Den minder meget og Sweet Pretty eller omvendt. Odyssey er dog lidt mere intens rosa her hos mig og har ikke så mange knopper pr. gren.Odyssey er som Rhapsody in Blue forædlet af den engelske rosen amatør Frank Cowlishaw.  Man må sige, at han har gjort det godt.
 
 
En der ligeledes blomstrer for første gang er Augusta Louise. Jeg har hørt den omtalt som pudderkvast. Jeg kan godt se hvad der menes. Den har store abrikos blomster der flæser af sted, nærmest for svulstigt . Men jeg er vild med den, der hvor den står på terrassen op af en mur og et jern stativ. Den ville være som en kurtisane blandt mine fine ladies i det historiske bed. Den er af nyere dato fra Tantau. Her for den formiddag sol så den er rosa abrikos, står den længere tid i solen bliver den mere lys.
 
 
Af de mørke er Gallica rosen Tuscany Superb i gang. Det er en sport af Tuscany fra 1848. Oprindelsesplanten Tuscany kendes helt tilbage til 1596.
 
 
Burgundy Ice, en skøn floribunda rose fra omkring 2006 står ved min sø . Faldt over den i min jagt på Odyssey i Bilka. Havde set den hos Claus Dalby om bestemt ikke fortrudt købet. Dejlig skønt grønt løv og de vidunderligste bordeaux lilla blomster.
 
 
Tilslut i dette indlæg vil jeg vise en kær ven som jeg har savnet ret meget. Det er Bourbon rosen Boule de Neige (snebold) .Jeg havde den men den blev trampet ned da der blev opført orangeri. Jeg har måtte nøjes med et billede på min telefon. Men da jeg med Linda og Jette besøgte JAS så skulle der dæleme en med hjem. Nu står den og pynter ved søen med denne skønne blomst. Er den ikke vidunderlig? Kan på det kraftigste anbefales, en stor kæledægge her i haven.
 
 
 Søen er blevet navngivet, den hedder nu Frk Anemone søen, hvorfor skal jeg nok fortælle in another indlæg ;-)

15 kommentarer :

  1. Hej Tina
    Du har mange fine navne og roser i din have :) Din centifolia rose er så smuk, jeg har den også, men den er ikke sprunget ud endnu.
    Boule de Neige er smuk, den har jeg ikke.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Tak den er både smuk og spændende den Centifolia men den Boule de Neige er bare bedårende, den må du anskaffe dig. Hvad synes du egentlig om Sweet pretty ? Knus Tina

      Slet
  2. Sikke mange smukke roser - og stor viden du har omkring dem! Her er der indtil videre kun 3 roser i blomst, men de andre kommer hen ad vejen - ikke at jeg har så mange, men der sniger sig hele tiden flere ind! Glæder mig til at høre om frk. Anemone dammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frede Tusinde tak, jeg synes, historierne bag er interessante. Ja de roser har det stille og roligt med at snige sig ind. Men hvilke vidunderlige snigere ;-) knus Tina

      Slet
  3. Kære Tina.Sikke da et dejligt festfyrværkeri af skønne roser.Og sikke en viden du har om alle dine roser.Det beundre jeg meget.
    Her er næsten også alle mine roser i blomst.Men ikke Boule de Neige.........men så har jeg da noget at glæde mig til.For sikke en skønhed du lokkede mig til at købe.
    Og Burgundy Ice er da en darling.Min har også masser af blomster.Imponerende når den kun er knapt 2 måneder gammel.
    Smukt billede af Odyssey.Godt at Linda skaffede dig denne skønhed.
    Ja !! vi har meget at glæde os over med alle de smukke roser i vores haver.
    Håber ikke den megen regn vi får lige nu får alle vores roser til at klappe sammen.
    For min Alfred og Constance kunne bestem ikke lide den sidste gang blæst og regn.
    Spændende med en sø der hedder Frk. Annemone.Måske skulle jeg også døbe et bed med det navn efter de planter jeg lige har fået hos Tante Grøn.
    Rigtig dejlig dag til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette Tusinde tak du kan tro, at jeg nyder roserne. Der dufter så skønt i haven. Jeg elsker bare rosernes historie. Jeg sygens, at det er så interessant hvor de kommer fra og hvordan de er opstået. Du kan glæde dig så meget til Boule de Neige, du vil ikke blive skuffet når blomsterne kommer. Alle burde have en Boule de Neige, den er bare det mest vidunderlige. Men Burgundy Ice, den er også bare skøn, det samme er Nigrette som her hedder Louis XIV solkongen . Den har nemlig begge navne. Heldigvis hænger roserne ikke mere her efter regnen. Jeg måtte dog op og kæmpe med min store Alchymist, den var godt nok tynget. Men idag ser den fin ud.
      Det er en hyggelig tradition med navne til bedene, det er ligesom om at man er omgivet dejlige havevenner. Jeg glæder mig også til at vise sø bedene. Spændt på at se dine planter fra tante grøn. Hav en vidunderlig weekend knus Tina

      Slet
  4. Så dejligt et kik, ja haven står bare så smukt nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak, ja vi havemennesker lever i sandhed i øjeblikket så vidunderligt :-) god weekend knus Tina

      Slet
  5. Hej Tina
    Rosenfeer de elsker fester og især dem med fyrværkeri, så danser de rundt let på tå og indsnuser alle de fine dufte fra Roserne.
    Det er da de dejligste roser du viser. Den Boule De Neige, den har jeg fortrudt jeg ikke købte. Sådan en må bo i min have.
    Så har vi en rosenveninde rose :o)
    Spændende havd du nu har fundet på med din sø :o)
    Frk Anemone er ved at være et hit :o) hun er altså også sød. Jeg er ved at lave et frk Anemone bed..men mere om det en anden gang.
    Stor kram og tryllestøv fra Rosen feen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda Så præcist du beskriver fritiden i haven, det dejlige univers. Du må altså have en Boule de Neige, den kan du ikke undvære i din skønne have. Den Boule de Neige vil altid minde mig om vores tur. Det bliver spændende at se hvad nyt du har fundet ud af. ;-) God weekend knus Tina

      Slet
  6. Sikke mange smukke roser du har Tina.
    De er så bedårende.
    Mine er slet ikke så langt fremme endnu så jeg glædes ved at se i andres smukke dronninger.

    Rigtig skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte Tusinde tak , dejligt at have noget skønt tilgode. Nu kan man næsten ikke leve uden roser. Hav en dejlig weekend knus Tina

      Slet
  7. Du har godt nok mange flotte roser. Jeg venter stadig på mine, det er kun nogle få, der er sprunget ud, men jeg bor jo også i det mørke nord 😄
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Lene jeg ved sørme ikke hvad der er sket med den tidlige rosenblomstring, synes ikkede plejer at være så tidlige. Håber der er ved at være liv i dine. God weekend knus Tina

      Slet
  8. Kære Tina.
    Åh hvilke bedårende roser du viser og så flotte navne de har.
    Den som du beskriver som Must to have in a rosengarden må jeg nok hellere se om jeg kan få fat i.
    Jeg er ved at lave et rosenbed, så mine roser kan få et hjem og deres rødder i jorden i stedet for gamle spande :-)
    men det er en ren nydelse at gå rundt og dufter til alle herlighederne
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet