lørdag den 25. april 2015

Så er der knald på ....

og det er ikke den hurtige fremdrift i spirer og planter...men


farverne pt i mit nyeste rosenbed ved øst terassen. Roserne her er holdt i gule og orange farver. Derfor  havde jeg i efteråret da løgene blev sat lyst til ligeledes at sætte knald på forårsvæksterne.


Her er skøn tulipan: Banjaluka  kommer helt til at tænke på ens barndoms filur is. Den står også godt til de engelske Austin rosers fine løv.


Der er tillige garneret med Narcis Cheerfulness i gul udgave samt Tahiti og som det ses på første billede små orangerøde tulipaner. Senere kommer der en ny tulipan, som hedder Green River , den er orange  med grønne  markeringer. 


Jeg var lidt bange for, at det blev for prangende. Men det kan anbefales, man bliver i knaldgodt humør af at se på farverne!
Jeg har en tilståelse, mit historiske rosenbed, der er blåt og rosa i højsæsonen, er også fyldt med gule og hvide narcisser, hyacinter og kejserkroner her i foråret. Den "netto" gule farve er nu slet ikke tosset. eller er det bare mig, der synes det?
 

Min datter, som går i 1G på gymnasiet fortalte da de havde om statistik blev der spurgt hvor mange af eleverne i klassen, som havde gul som ynglingsfarve. Svaret var 0.
Det var  min ynglingsfarve som barn, min første skoletaske havde den farve. Jeg tror gul vender stærkt tilbage i haverummet.
Men uanset hvad , der er intet som blomster og farver, som kan bringe minder frem :-)
 
 







14 kommentarer :

  1. Ja men de gule farver er helt lovlige her om foråret :) da er vi mange, der har dem. Senere går vi over i måneskinsgul :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Lisbeth men vi har jo gule farver lang tid frem med de engelske roser. Undskyld hvis jeg er en drillepind, men jeg slår et slag for de gule farver, på de rette steder og nuanceret med de andre ting i haven. Kh Tina

      Slet
  2. Jeg synes det er skønt når erantis titter frem, så dorthealijer og vintergækker så påskelijer og tulipaner - alle de små farveklatter får mig op af stolen, hen til vinduet - ud i haven. Jeg vil have mange flere af de forårsblomster og helst arter mosegrisene ikke kan lide

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også bare så vidunderligt, der findes intet bedre. Jeg har en del af haven som jeg også tror er invaderet af mosegrise. Skal finde ud af hvorledes jeg slipper af med dem. Kh Tina

      Slet
  3. WWwooowww hvor er den flot ... den gule narcis.... Åh ja... så er der lige det med farver... Egentlig er jeg ikke så meget til gul - og så alligevel... sommertider hører det sig bare til !!!
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Susanne, jeg har også været lidt afskrækket af den gule, men jeg synes det ser så fantastisk ud med rosenløvet fra Austinroserne som baggrund. Jeg er sikker på , at jeg vil eksperimenter med kombinationen fremover. Kh Tina

      Slet
  4. Fint med din lille havebænk hvis den ikke stod der var der ingen dybde...som du siger det Tina med filur is . Jo det kunne jeg godt se for mig, ja sjovt som farver vækker minder...gult er der intet galt med. Kun vores hjerner forbinder gul med udsalgs skiltene i gamle dage...oma. Personlig syntes jeg gul giver ro..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Grethe , synes også at have erfaret , at den gule farves står som netto lavpris farve . Det må der laves om på, farven vækker gode minde, men er også en vidunderlig selvstændig farve. Knus Tina

      Slet
  5. Hej Tina!
    Lækkert og farverigt sådan kan jeg også lide det i egen have. Jeg havde gul og orange som ynglings farver i barndommen, og en gul cykel:-) i vores køkken er der en orange væg, om end den ikke er skrap orange.
    God søndag
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette Skønt at høre, at du er med på bølgen. Men det er nok meget en modesag. Skønt at høre du er en ligelsesfælle. ;-)?kh tina

      Slet
  6. Hej Tina.Dejlige billeder med knald på.Her om foråret er jeg også glad for den gule farve..................men nok mest den svagt gule.
    Din svagt gule narcis er jeg bare vild med.
    Men heldigvis er alle vores haver jo forskellige.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette Tusinde tak - den gule er uundværlig på denne tid - jeg synes også den passer fint til min Forsythia som blomstrer samtidigt. Heldigvis er der forskel, så kan vi altid inspirere hinanden. ;-) kh Tina

      Slet
  7. Rigtige flotte knaldfarver Tina, kan godt forstå at du bliver glad i låget, jeg tror også at gult vender tilbage. Jeg har selv gul solhat, gul daglilje, løvehale, solsikker ud over narcisser og tulipaner naturligvis. Uhmmm din bænk, den ville jeg godt eje ;-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit Tusinde tak, det er også dejlig planter af den gule slags du nævner ;-) super du også er med på den gule bølge. Bænken stod i haven godt rusten da vi overtog huset. Jeg har nu renoveret den. Jeg synes den er blevet rigtig fin, passer ind til orangeriet og vores nye skur mht farverne. Kh Tina

      Slet