mandag den 4. juni 2018

Besøg i Peter Wibroes vidunderlige have


I fredags fik jeg den dejlige mulighed at besøge Peter Wibroes have i Holte. Det var FOF Nord som arrangerede det. Det blev jeg gjort opmærksom på at en Instagram ven, som ved at jeg er tosset med den stil.


Vejret var upåklageligt, dejligt varmt. Vi blev budt indenfor af Peter Wibroes datter, som sagde at hendes far nok lige om lidt ville dukke op mellem nogle buske. Det gjorde han rigtig nok, bøde velkommen og fortalte om hans historie på matriklen.


Han har haft grunden i over 40 år, oprindelig var det en parcel men han har senere haft mulighed for at købe nabo parceller til på begge sider af hans oprindelige grund. Nu har han ca 5.700 kvm grund.


 
Længst til venstre for hovedhuset har han bygget et orientalsk, arabisk område for som han sagde, at de var de første til at kultivere haven.

 
 
Det er virkeligt gennemført i mindste detalje. Til højre for hovedhuset ligger den mest fantastiske orangeri lignende bygning. Den ene halvdel er beboet af datteren, mens den anden halvdel var åben.


Der var indrettet med ældre møbler, statuer og anden kunst. Den skønneste klassiske musik spillede. Der kunne man godt drømme sig helt hen.


På selve huset var opført den mest vidunderlige vægfontæne med 2 karyatider


 

Der var stenornamenter passet smukt ind blandt alle de skønne formklippede buske.

Der var få blomster men det gjorde intet for indtrykket, det ville snarere have forvirret øjet.

Jeg kan kun anbefale et besøg i denne skønne have, så hold øje med FOF og slå hurtigt til. Der er rift om pladserne.

6 kommentarer :

  1. Sikke et fantastisk sted! Og nogle helt vidunderlige billeder du har taget, Tina.
    Jeg vil holde øje med FOF's tilbud, for det er et sted, der må opleves.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte ja det var helt fantastisk, det sted må du besøge . Knus Tina

      Slet
  2. Altså hvor er det spændende, så lige Susanne-Solbakken har været der for nylig. Jeg er så vild med det i viser. Må altså se om det er muligt at få fat på hans bog(sidst jeg forsøgte var der udsolgt og i begrænset oplag)-har en fornemmelse af at den siger tingene uden omsvøb!
    Skøn juni Tina.-)
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette Åh så dejligt også at høre fra dig. Jeg har været lidt stille med bloggen, jobbet og firmaet har taget al tiden. Ja jeg skal også have fat i bogen, man bliver helt vild efter at høre hele historien. Knus Tina

      Slet
  3. Det er helt specielt at se Peter Wibroes smukke have. Den er så anderledes end andre danske haver og 100% gennemført i stilen. Bogen er underholdende og med smukke og inspirerende billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth Det var helt fantastisk, jeg elsker den stil. Jeg har forsøgt at købe bogen, men den er helt udsolgt. Knus Tina

      Slet