tirsdag den 17. oktober 2017

Det skønne efterår 

Ja, det er ingen hemmelighed, at skønt jeg altid gerne ønsker at sommeren bliver ved og ved, så elsker jeg efteråret. Elsker duften og farverne.

Pæoner og hosta har iført sig de gule og rødbrune farver, men der er stadig roser og Dahlia.

Her ved indgangspartiet står rosen Royal Copenhagen, den har været lidt længe om at tage fat. Men nu er den i blomst så der krydses fingre for lidt godt vejr uden regn.

Dahlia Offshore dream passer så fint sammen med Royal Copenhagen. Her på sensommeren har den skruet lidt ned for den lyserøde farve. Midt på sommeren er den mere kraftig i farven.

Nede ved søen er der stadig grønt men snart begynder magnolia soulangeana at få gyldne blade. Søen er yderst til venstre.

Morten Korch rosen er aldeles vidunderlig i udspring og duft. Den er her forholdsvis modstandsdygtig overfor regn.

Den lille vin i orangeriet har fået ildrøde blade men figentræet holder stadig stand med grønne blade.
,
Hjertetræet, som indtil det finder sin faste plads, er plantet i en whisky tønde, viser sine røde blade som pletter i luften. Bagerst op af hækken er søjlekirsebær Amanogawa ved at iklæde sig efterårsklæderne.

Op ad husmuren vokser den skønne klatrer The Albrighton rambler. Det er en Austin rose, der har masser af de yndigste små rosetteformede roser. Den dufter skønt af myrra og citrus. Det bliver skønt når den beklæder hele væggen.

Dahlia Addison June, lyser dejligt op med dens vidunderlige cyclamen farvet pompon hovede. Jeg regner med, at knoldene får lov at stå ugen.

Noget godt er der ved regnen foruden at planter får vand, så begynder mine buster så småt at få patina.

 Efteråret betyder også premiere på masser af lys i haven. Rigtig god fornøjelse med jeres efterårssysler og god ferie til dem der holder fri i uge 42.

9 kommentarer :

  1. Dejlige billeder.
    Jeg har ferie...men bruger en stor del af tiden på skolearbejde....så kan jeg slappe lidt mere af, når det er hverdag igen...og evt. gå i haven der de dage, hvor der er vejr til det. Jeg har jo fri kl. 13 både torsdag og fredag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Esther Det lyder godt, det er dejligt at du har som jeg har forstået det fået et godt sted at være. Misunder dig din torsdag og fredag på den gode måde. Hvor må det være skønt :-) også selvom du skal jobbe lidt hjemme.
      Knus Tina

      Slet
  2. Efteråret er fuld af skønne farver, det må jeg indrømme, selvom jeg ikke er så glad for det. I år sætter jeg dog pris på det, for det er jo også tid for drømme og oprydning i haven. Min have er ikke altid lige velpasset, men i år har vi haft lidt ekstra tid til at komme til bund i bedene, så drømme går på, at haven bliver mere velpasset næste år :-)
    Dejlige billeder fra din have og god uge til dig også.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Glemte lige, flot kig mod havelågen :-)

      Slet
    2. Tusinde tak Lene, åh der er intet så dejligt som når man har fået gjort rent, også i haven. Nu har vi et helt efterår og vinter til at drømme nye have drømme store som små. Men det er også fint at ikke få lavet så meget, det skal helst være afstressende og en glæde at være i haven. Men man kan jo godt lide at det ser pænt ud. Det er skønt når man kommer hjem efter en travl arbejdsdag, at der møder skønne kig i haven, så alt travlhed og jag glemmes. Knus Tina

      Slet
  3. Der er så meget at glæde sig over i haven stadigvæk, og din oser af skøn efterårsstemning.
    Ja, jeg elsker også efterår med farver og dufte.
    Hver årstid til sin tid :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ulla Tak for kommentar jeg tror vi har det lidt på samme måde. Meen jeg glæder mig også til sommer ;-)

      Slet
  4. Hvor ser din have smuk ud. Meget og når lysene kommer på.
    Åhhhhhhhhhhhhhhh det er hygge.

    God ferie til dig også
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte Tusinde tak så sødt af dig! Vi må tænde lys der hvor vi kan og skabe hygge og glæde. Knus Tina

      Slet