mandag den 12. juni 2017

Vidunderlige roser

EEfter lang tids venten, eller sådan føles det kom rosenblomstringen endelig igang. Vi plejer at kunne prale af afskillige roser i starten af juni. Men da jeg holdt åben rosenhave sammen med Det danske rosenselskab 3 juni var der kun få roser at vise frem. Men det blev en superhyggelig eftermiddag på trods af manglen af roser.


Men nu er de næsten alle begyndt at blomstre. Her Lichfield Angel, en vidunderlig Austin rose. Den har en meget sart duft, er nærmest abrikos i midten men bliver mere cremehvid i takt med udspring. 


Overfor står denne skønne rose Perle D'Or. Den er abrikos ved knop men bliver helt sart i farven og ligner en gavebånds sløjfe ved udspring. Perle D`Or  rosen blev fremelsket af Joseph Rambaux in 1875 og  introduceret af Francis Dubreuil i Frankrig i 1883. Den bliver ofte klassificeret som en Kina rosen men ligeså ofte som en Polyantha rose. Duften er sød og frugtagtig.


Perle D'Or udsprungen. 


I samme område står flere engelske Austin roser, her er det forrest Golden Celebration, det har en skøn varm gul farve. Den har en fin rosenduft og vidunderlige store hoveder. Overordentlig står rosen, det er opkaldt efter David Austins kone, den hedder Pat Austin. Der er orange men i en dyb tone, den er helt mørk i midten. Den minder en om en vidunderlig solopgang.
 

Golden Celebration i nærbillede. 



En anden skøn Austin rose er Lady of Sharlott. En skøn orange abrikos rose som er dejlig modstandsdygtig overfor sygdomme. 


Forenden overfor orangeriet stårmin store Alchymist rose. Den er efterhånden over 2,5 meter og er fyldt med blomster. Den dufter så vidundetligt og har de mest vidundetlige farver der changerer fra abrikos til gult og pink. Denne klatrerose af nyere dato fra 1956. Avlet af Kordes i Tyskland. Den er helt vidunderlig og fantastisk. Det eneste minus er, at den ikke remonterer. Men det tilgivet man den let på grund af den lange blomstring. 




En af Alchymistens mange skønne hoveder. Den er da ikketil at stå for vel? 

Rigtig dejlig uge til jer alle. 

10 kommentarer :

  1. Hej Tina
    Nu er du da ikke bagefter med blomstringen mere, dine roser er meget længere fremme end mine.
    Lichfield Angel ser smuk ud.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Nej nu kom de igang, rosengæsterne skulle bare være kommet en uge senere. Men sådan er det med den natur ;-). Lichfield Angel kan stærkt anbefales virkelig lækker, måske du kan finde en lille plads? Knus Tina

      Slet
  2. Nej, den er ikke til at stå for :-)
    Jeg kan se på billeder herfra at vores roser blomstrede langt tidligere sidste år. Jeg tror det drejer sig om et par uger. - Men så holder de forhåbentlig bare længere ...
    God tirsdag til dig, Tina!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nana Ja det er kommet lidt senere igang men som du siger får vi det igen i den anden ende ;-) Hav en skøn weekend, snart. Knus Tina

      Slet
  3. Hej Tina. Skønt syn, jeg nyder at se alle de billeder der vises rundt omkring af blomstrende roser. Jeg tror, at jeg har set i øjnene, at jeg er ikke den, der får mange roser selv i haven (enten er jeg ikke god nok ved dem ellers trives de bare ikke her) og så er det jo skønt at jeg kan nyde dem hos alle I andre :-). God dag til dig. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette Ja vi har alle travlt med at vise vores yndigheder frem :-) Jeg havde heller ikke altid held med mig mht roserne. Men nu går det bedre bare man planter korrekt ,giver noksol og gøder så går det. Dejlig weekend snart tildig og familien knus Tina

      Slet
  4. Her kun en uge senere har du masser af smukke roser😃

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marie Lige præcis det var nu rosengæsterne skulle have været her. Men det var en dejlig dag trods alt. Knus Tina

      Slet
  5. ... åh.... næh.... ih....

    I love it :)

    knus

    SvarSlet