lørdag den 16. juni 2018

Roser som aldrig før



I år er det simpelthen det mest fantastiske rosenår. Ikke alene er de tidligere i blomst men de er også flere og flottere end jeg tidligere har set i min have.Jeg kan ikke få armene ned af bar begejstring. Det er lang tid siden vi sidst har haft en sådan sommer.




Her er det den skønne Burgundy Ice som jeg har nede ved søen. Det er en skøn løs rosenbusk som får mørke blomster med en hvidlig bagside. Den har ikke den store duft men det betyder intet da den kompenserer med sin skønhed.


En anden mørk rose er den historiske Tuscany Superb. Rosen er en Gallica rose med den typiske saftig grønne løv. Blomsten er mørk bordeaux men den skønneste gule midte med støvdragere. Den er fra omkring 1849.



En rose, der særlig nyder det varme vejr er Blue Parfum. Den er noget sart i koldt og vådt vejr. Men i år med den skønne tørre varme, blomstrer den flittigt. Den er fra tyske Tantau hvor den blev lanceret i 1978. Den har en skøn stærk duft.


En af min nyere roser er ClausDalby. Det er den fineste hvide rose med skøn duft af friske æbler.I år har den været helt skær og ren hvid. Det har været en fornøjelse at se på den. Jeg har besluttet at købe flere til bedet hvor den står. den er skabt af Poulsen roser i 2012.


En anden mørk darling er Hot Chocolate som har en varm mørk brændt rød farve. Den er forædlet af amerikaneren Tom Carruth i 2003. Den har en skøn klassisk rosenduft.


6 kommentarer :

  1. Hvor skønt dine roser bare vil i år.
    Det vil mine også men til gengæld er det grønne løv ikke så smukt syntes jeg.
    Rosenhovederne holder ikke helt så længe i varmen.
    Ja der er da vist både fordele og ulemper :)))))

    Klem og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
  2. Kære Tina.
    Hvor har du mange vidunderlige roser og hvor ved du fantastisk meget om dem.
    Den smukke "Claus Dalby" har vi også, de har blomstret uafbrudt siden først i juni. Burgundy Ice er ikke så kraftig i år, måske har jeg klippet den for langt ned i foråret? Odyssey blomstrer også stadig, den er så yndig med de enkle blomster. De andre holder en kort pause, inden de remonterer.
    Jeg ønsker dig og din familie en skøn sommer.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
  3. I love the photo of the purple rose! I don't think I have ever seen a purple rose before, so pretty! Thanks for the share, hope you have a fantastic rest of your week. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlet
  4. Skønne billeder af fine roser.

    Mine roser har haft et rigtig dårligt år. De har næsten alle været angrebet af larver, der har ædt det meste af bladene. Blomsterne har været små og få....eneste undtagelse er mine Lykkefund. (De blomstrede dog i kortere tid end normalt, på grund af varmen)

    Jeg lader mine roser være for i år. De får vand (siveslange) og så klipper jeg dem langt ned til næste forår og håber de bliver pænere.

    SvarSlet
  5. The blog are the best that is extremely useful to keep.
    I can share the ideas of the future as this is really what I was looking for,
    I am very comfortable and pleased to come here. Thank you very much!
    หนังออนไลน์

    SvarSlet