mandag den 18. juli 2016

Lidt om at være modig og lidt have opdatering

Mod belønnes, det har jeg måtte sande i haven i år. Sidste år var mit første år med Dahlia og jeg var lidt bekymret for snegle. Vi har nemlig rigtig mange dræber snegle her på Amager, desværre. De Dahlia, som jeg plantede sidste år levede fuldt op til forventningerne, men de kunne have vokset sig kraftigere.
Iår har jeg været modig og plantet mine Dahlia i bedene. Det har jeg ikke fortrudt. 


De er nærmest gået amok i størrelse og det er ikke kun blomsten jeg snakker om men hele planten. Derover er det den skønne Cafe au Lait i mit Tante Grøn bed. Den står smukt sammen med de mørke alunrod og kvan. 
 

Her er det den hvide pompon Dahlia: White Aster. Der er ingen tvivl om, at de elsker at stå frit i jorden så det kan kun anbefales. Samtlige Dahlia som er kommet i jorden efter at have stået i potte sidste år er vokset til 3 dobbelt størrelse. De er dog ikke alle sprunget ud endnu. Men det er vigtigt at tjekke for snegle, for en enkel snegl æder sig hurtig igennem en hel Dahlia på kort tid. 


Her er det den skønne Wizard of Oz. 


En anden dejlig plante som  jeg glæder mig rigtig meget over i disse dage er min nye Hortensia Annabelle. Den er helt fantastisk især sammen med Parykbusken. 
 

To gaver, der glæder mig rigtig meget i disse dage er: Kongelys, Verbascum. 
 

Den sendte Lisbeth alias Fru Høneballe til mig, da jeg nævnte at den ville passe så fint i farverne ved min nye sø. Fluks blev der sendt en aflægger med posten. Den stod på plantebordet hele efteråret og vinteren igennem. Da søen blev gravet ud var den en af de første planter, der blev plantet ud. Nu står den og pryder søen med sin fine blomster. Tusinde tak Lisbeth.


En anden dejlig gave som jeg spændt har ventet på, er blomsten i de to mørke kvan som jeg fik af Malcolm og Ulla sidste år ved blogtræf hos Høneballehaven. Ulla har bloggen Frk Anemone. Kvanen  er en fantastisk plante hvor også bladene har stor prydværdi. 


Som det ses her blander de mørke blade sig fint ind mellem rosenbladene. Roserne lader op til endnu en gang blomstring. Det glæder jeg mig til. 
Men der er enkelte roser, der er i gang:


Lady Emma Hamilton i Tante Grøn bedet.


Morten Korch i samme bed område.


Albertine på terrassen. Den er anbefalelsesværdig ikke blot på grund af blomsten og den svage skønne rosenduft. Men den har også de fineste lilla grene og røde torne. 
 

Burgundy Ice ved søen 



New Dawn i pæretræet . 
En klematis som jeg har lidt held med er Ville de Lyon.


Den har aldrig haft visnesyge som næsten alle andre klematis jeg køber. Jeg er nu begyndt at vande dem med lidt Atamon i vandingsvandet. Jeg håber, at det kan hjælpe.


I skal heller ikke snydes for min Engletrompet. Det er helt vidunderligt som den dufter om aftenen. Man kan næsten dufte den såsnart, at man kommer indenfor havelågen. 

 

Figentræet er vokset godt i vejret, her ved siden af orangeriet. 
 

Fars skærmliljer blomstrer også flittigt i år. Der er tre ialt på terrassen hvor de står. De skaber en dejlig sydlandsk stemning og udgør skønne minder. 

Ønsker jer alle fortsat rigtig dejlig sommer. 





25 kommentarer :

  1. Hej Tina
    Jeg har netop i dag tænkt på, hvordan det var gået med din kongelys. Det ser ud til at være gået godt, det ser fint ud. Kvanen er også flot, det er dejligt med gaver, hvor man kan tænke på giveren. Den rose jeg fik af dig har det fint, jeg venter på, at den skal danne knopper.
    Engletrompet har jeg aldrig haft held med, bladene bliver blæst i stykker, og den er sen til at blomstre hos mig, så jeg får ikke mange blomster.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth Det var da lige heldigt, at jeg fik vist den vidunderlige kongelys. Den vil altid have en speciel plads i mit hjerte, da det var den første blomst jeg fik til sø området. Jeg har set , at du har vist La Paloma et par gange, det glæder mig at den ser så fin ud og at Rouge Cardinal som du fik samtidig blomstrer. Boule de Neige jeg havde med i år er også flittig til at blomstre så jeg håber, at du allerede i år får glæde af dens smukke blomster.
      Engle trompet nurser jeg også helt vildt, den står først i kælderen, så orangeriet og så til sidst på friland. Den får gødning næsten dagligt og vanding 2 gange om dagen på varme dage. Så det er en krævende herre men jeg lever med det for den er så skøn. Det er skægt jeg kan næsten sætte uret efter hvornår duften går i gang om aftenen. Knus Tina

      Slet
  2. Jeg synes også at dahliaerne bliver størst udplantet i havejorden. Cafe au lait er også en af mine yndlings. Hvor ser der dejligt ud i din have.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette Du har fuldstændig ret, de er ved at blive kolonorme her i haven! Sikke en forskel. Cafe au Lait er helt vidunderligt, enig :-) Tusinde tak, jeg er ganske godt tilfreds med haven skønt der stadig er en del huller.
      knus Tina

      Slet
  3. Godaften Tina.Det er sjovt hvad du skriver om dahlia.For jeg har sat to i mit dråbebed..........og de er bare blevet helt enorme.De skjuler næsten mine roser.
    Så der er stor forskel på dem i krukkerne.Jeg har også Cafe au Lait.Og flere pompon.
    Dejligt med plantegaver fra bloggere.Og du er da blevet begavet.
    Smukke roser du viser...........mine holder en lille pause.Det er kun Penny Lane der blomstre fint lige nu.Men har mange fine klematis der blomstre fint lige nu.Skal nok vise dem når jeg også har vist mit indlæg fra London.For det ville jo blive alt for mange billder hvis jeg skulle have vist dem sammen med Hampton.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette Ja, er det ikke helt vanvittigt med de Dahlia. Man skulle tro, at de havde fået væksthormon. :-)Jeg er også så glad for mine gaver, lupinerne fra dig har været så flotte og liljerne ikke mindst.
      Mine roser er nu i skrivende stund ved at gå i gang igen. Knus Tina

      Slet
  4. Kære Tina.
    Tak for alle de dejlige billeder. Der er så mange skønne dahlia, at det er svært at begrænse sig, men jeg tror at Café au Lait er et hit i alle haver. Du er rigtig dygtig til at sætte farver sammen i de forskellige bed. Din Kongelys er meget fin i dit Anemone-sø-bed. Lady Hamilton er usædvanlig smuk. Er den virkelig den farve?
    Burgundy Ice er min favorit i år, den blomstrer hele tiden og er den eneste der klarer sig godt i vores højbede. Der er plantet tæt, så The Pilgrim og Rhapsodie in Blue har jeg måttet evakuere over i krukker.
    Vores Agaphantus er afblomstret for i år, men de har næsten blomstret siden Jul. Jeg lader dem ikke visne ned, men tager dem ind i udestuen inden frosten tager dem.
    Tak for hilsenen til John, du må også hilse Hans.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane Tusinde tak,ja tror du har ret mht Cafe au Lait. Men den er også helt vidunderlig! Lady Hamilton har den farve, der er slet ikke redigeret på billederne. Den har også et fantastisk smukt løv, rødligt og en vidunderlig duft. Burgundy Ice vokser også så fint her, det er en god sund rose. Hvordan har pottebørnene det? (Pilgrim og Rhapsody) Ej hvor vildt med jeres Agaphantus, gøder du dem meget?
      Hans hilser tilbage :-) Knus Tina

      Slet
    2. Kære Tina. "Pottebørnene" har det ikke så godt. De har haft svamp, så jeg har måttet klippe dem temmelig meget ned. Rhapsody in Blue har dog haft de fineste blomster, men Pilgrim er klippet helt ned og skyder nu igen.
      Sidste år læste jeg på en blog, at man skulle gøde Agaphantus , jeg tror det var i august. Der fik de en pæn portion gødning. Jeg har desværre ikke skrevet det ned. Mon det var hos dig jeg læste det?
      Kærlig hilsen Eliane

      Slet
  5. Hvor er det bare smukt Tina. Alle dine billeder. Emmer af hygge og sommer.
    Jeg har for første gang sat Dahlia i en krukke i år.
    Måske jeg skulle blive modig og prøve i bedene næste år. For vi har nemlig ingen snegle!

    Rigtig skøn tirsdag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte Tusinde tak for din ros, det gør mig rigtig glad. :-) Ja jeg synes, du skulle vove dig ud i Dahlia planteriet i bedene. De bliver bare helt fantastiske!
      Knus Tina

      Slet
  6. Hej Tina!
    Modige kvinde, jeg plantede en dahlia i forhaven sidste år, og den var ædt inden jeg helt nåede at opdage den var kommet frem. I år turde jeg ikke, og tænk dig i år finder sneglene op i kummerne og æder løs, det har de aldrig gjort før. Du må have været dygtig til bekæmpelse af de rødbrune bæster:-)
    Hvor viser du mange smukke blomster og albertine begynder jeg at opdage oftere og oftere, læs jeg er faldet for den;-) og med din beskrivelse af grene og torne, så yes:-)oplever du den som sund?
    Ha en skøn dag
    Knus fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette Jeg ved at jeg gamblede lidt mht Dahlia i bedene. Men det går sådan nogenlunde, nogle er lidt spist men i det store hele går det ok. Jeg troede ikke jeg havde så mange snegle, men så en sen aften våar jeg ude i haven så var der mange rundt på græsplænen. Så gik den vilde jagt.
      Albertine kan jeg kun anbefale, den er så sund og flot her. Jeg har hele to styk. Det eneste minus er, at den ikke remonterer. Men det er til at leve med da den blomstrer længe. God weekend knus Tina

      Slet
  7. Hej Tina.
    Hold nu op hvor er du langt foran med Dahlierne, mine er også kommet ud i bedene i år så jeg går og venter spændt. Jeg har 3 der blomstre nu, så de andre kommer nok nu hvor vi får varme. Cafe Au Lait er også et hit hos mig.
    Din have den er så lækker og hvor er roserne smukke, nu varer det ikke længe før de holder showtime igen det bliver skønt.
    Bedet ved Anemonesøen er altså flot, vabascum har jeg også fået af Lisbeth men den vil ikke bo hos mig, efterfølgende har jeg haft købt en der heller ikke vil gro. Måske kan du give mig et tip om hvad jeg kan gøre for den er altså så flot.
    Masser af hilsner til jer alle sammen fra Alma of mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda du skønne rosenfe.Jeg troede ellers, at jeg var bagud. Men de Dahlia er godt nok også blevet nurset godt. Cafe au Lait har i skrivende stund fået endnu flere blomster. Den er da bare så fantastisk. Tusinde tak for ros nu er roserne igang igen. Det er skønt. Jeg har ikke gjort noget særligt med Lisbeths verbascum blot stukket den i jorden efter den havde vinteren igennem stået i en potte. Knus til dig og Alma.

      Slet
  8. Det kender jeg godt! Sidste år tog jeg skridtet og plantede mine dahlia ud i bedene fast besluttet på at bekæmpe de allestedsværende dræbersnegle, som jeg har haft rigtig mange af i mange år. At være modig lønner sig - hele sidste sommer så jeg ikke en eneste dræbersnegl i hele haven! Så min dahliaer var smukke sidste år. I år har jeg set 5 dræbersnegle indtil nu, og mine dahlia trives storartet igen! Det skal lige siges, at grunden til, at dræbersneglene forsvandt, nok ikke ligger i at jeg var modig lige pludselig, men forklaringen ligger nok nærmere i den afgrøde min bondemand havde rundt om haven sidste år - det holdt åbenbart snegele ude af haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frede Hvor er det vidunderligt, at dine Dahlia trives så godt! Godt kæmpet mod dræbersneglene. Måske jeg skal plante den afgrøde din mand har, langs vores hæk ;-). Men kan sige at det er en win win situation. God weekend. Knus Tina

      Slet
  9. Tak for et dejligt kig i din smukke have - og hold da op nogen flotte Dahliaer du har

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Sussi Tusinde tak, det er rart når alt arbejde belønnes med en sådan vidunderlig frodighed. Knus Tina

      Slet
  10. Hvor ser det skønt ud, utroligt at du kan have Dahlia i bedene. Her har jeg dem i potter, da sneglene æder dem hvis de står i jorden. Din have ser rigtig dejlig ud.

    Hilsen Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Maria Tusinde tak, jeg har dog dræber snegle her i haven. De kommer frem om aftenen så går jagten ind. En god ide er at lade en overklippet snegl ligge ved bedet, så skulle resten gerne dukke frem og så går man til den ;-) Måske du alligvel får lyst til at prøve? Knus Tina

      Slet
  11. Så flotte dine Dahlia er, og det godt at de endnu ikke er spist af sneglene. Jeg har mine i spande af samme grund, og der bliver de også spist hvis jeg ikke ser efter. Så engang imellem må jeg indrømme at de får lidt af de blå korn.
    Hvor ser det godt ud i haven med roser, Kongelys - jeg har sået nogle som jeg håber bliver til noget - havehortensiaen er flot, og skærmliljerne er utrolig flotte og store.
    Har du dine stående i dit driverhus eller hvordan opbevarer du dem.
    Tak for kigget i din smukke have
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten Tusinde tak, det er ligesom om, at når Dahlia først når en vis størrelse kan sneglene ikke få bugt med dem. Når man først har fået roser inden i haven så er man angrebet. Det har jeg jo set, at du er blevet :-) Håber dit bed bliver rigtig frodigt.Jeg krydser fingre for dine kongelys.
      De store Agaphantus har jeg arvet efter min far. Jeg var spændt på om jeg kunne holde dem. Jeg spurgte Søren Ryge til råds, da det var her min far fik inspirationen til at dyrke dem. Om vinteren kommer de i orangeriet hvor de står med bobleplast og halm om. De skal gerne have det koldt, men ikke frost. Godt med gødning i vandet fra august for at danne blomster til næste år. Ellers er de rimelige nøjsomme. Sig til om jeg skal sende dig en aflægger Knus Tina

      Slet
  12. Superskønne billeder. Især af dine dahliaer. Der er ingen tvivl om, at de har bedst af at stå i bede - der bliver de meget større.
    Jeg har ca. halvdelen i krukker i år og den anden halvdel i bede. Dvs...mistbænken er vel ikke ligefrem et bed, men de har i hvert fald mere jord der end i en krukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Esther Tusinde tak , ja jeg er gået hen og blevet rigtig Dahlia narkoman. Ja de kan lide og brede sine fødder ud ;-) ønsker dig en vidunderlig weekend. Knus Tina

      Slet